Nyitókép: Pexels

Nem hoz meggyőző eredményt a legszigorúbb londoni behajtási zóna

Infostart
2021. november 21. 16:00
A világ legszigorúbb kibocsátással kapcsolatos követelményeit támasztó zóna nem hoz nagy javulást a környék levegőjében az Imperial College London kutatása szerint.

Épp csak javult a levegő minősége a londoni ultra alacsony kibocsátású zónákban (ULEZ) kutatók megállapítása szerint: a zónákat 2019-ben vezette be Sadiq Khan londoni polgármester, majd idén októberben az eredetinél nagyobb területre terjesztette ki azokat.

Az ide behajtó autósoknak 12,5 fontot, nagyságrendileg 5500 forintot kell napi szinten fizetniük akkor, ha gépjárművük nem felel meg a kibocsátási normának. Buszok, nehéz járművek esetén már 100 font, több mint 43 ezer forint egyetlen napi behajtás ára.

Más okból javult a levegőminőség

Az Imperial College London (ICL) tudósai által végzett tanulmány szerint a londoni ULEZ hatása elhanyagolható, de más szakpolitikák révén a város levegőminősége mégis jelentősen javult – írja a Sky News.

2016 és 2020 között 94 százalékkal csökkent a magas nitrogén-dioxid-szintű területeken élő londoniak száma, mivel bevezették az alacsony kibocsátású zónákat, az alacsony kibocsátású buszzónákat, valamint a buszok és taxik elektromos járművekre kellett, hogy váltsanak.

A légszennyezés évente több ezer halálesetet okoz az Egyesült Királyságban:

két éve 40 ezren haltak meg emiatt az országban,

közülük 4000 ember Londonban élt.

Önmagában nem elég

A kutatók megállapították, hogy a nitrogén-dioxid-koncentráció átlagosan kevesebb mint 3 százalékkal csökkent az ULEZ hatására, az ózon- és a szállópor-koncentrációra (PM2,5) pedig jelentéktelen hatást gyakorolt a bevezetése. A legnagyobb szennyezésbeli változások mind az ULEZ bevezetése előtt következtek be. Ez arra utal, hogy önmagában ez az intézkedés nem képes tisztábbá tenni egy település levegőjét.

"London példája azt mutatja, hogy a kibocsátáscsökkentés akkor működik a legjobban, ha olyan szélesebb körű szakpolitikákkal kombináljuk, amelyek az összes ágazatban csökkentik a kibocsátást, például a buszok és taxik elektromossá alakításával, az aktív és tömegközlekedés támogatásával, valamint a szennyező járművekre kivetett egyéb adókkal. Az intézkedéseket fontolgató városok nem várhatják el, hogy ezek a zónák önmagukban megoldják a problémát, mivel csak kis mértékben járulnak hozzá a levegő tisztábbá tételéhez. Ez különösen igaz azokra a szennyező anyagokra, amelyek máshonnan származhatnak, és a szél a városba fújja őket, mint például a szálló por és az ózon" – mondta el a kutatás kapcsán Marc Stettler az Imperial College London részéről.

A rendszer működése

Azt, hogy kinek kell fizetnie autója után, az ULEZ weboldalán rendszámtábla alapján lehet ellenőrizni. Mentessége a hibrid és elektromos járművek mellett az Euro 6 szabványnak megfelelő dízelautóknak van, valamint az Euro 5-ös szabványnak megfelelő benzines járműveknek, az Euro 3-as sztenderdeknek megfelelő motorkerékpároknak, a 40 évnél idősebb autóknak és katonai, mezőgazdasági, cirkuszok által használt, valamint történelmi járműveknek.

A kibővített ULEZ-zóna, a kis képen Nagy-London régión belül

A bevezetéskor, 2019-ben a Central London névvel illetett belső területekre alkalmazták még csak a követelményeket: a City és Westminster városrészek ide tartoznak. Októbertől jelentősen nagyobb területet érintenek a szigorú követelmények.