A legfelsőbb bíróság határozatával megerősítette a madridi tartomány felsőbíróságának (TSJM) tavalyi döntését, amely eljárási hiányosságokra, formai hibákra hivatkozva érvénytelenítette az alacsony károsanyag-kibocsátású zóna kialakításáról szóló rendelkezést.
A spanyol főváros történelmi központjában található területen nem azonnal szűnnek meg az érvényben lévő közlekedési korlátozások és a bírságok, hanem két hónapon belül, amint a legfelsőbb bíróság döntése jogerőre emelkedik.
A jelenlegi városvezetés a Madrid360 elnevezésű cselekvési tervvel készül kiváltani a megszűnő Madrid Centralt a nyáron, amelynek keretében például a főváros emblematikus terét, a Puerta del Solt és környékét teljesen autómentessé tennék. Más módon, mint eddig, de fenntartanák a gépjárművek környezetvédelmi besorolás szerinti behajtási és parkolási engedélyét a városközpontban.
A Madrid Central 2018. november 30-án lépett életbe a belváros 472 hektárnyi területén azzal a céllal, hogy csökkentse a járműforgalom okozta környezeti károkat.
Korábban az Európai Bizottság több alkalommal is figyelmeztette Spanyolországot, hogy a légszennyezettség csökkentése érdekében tett intézkedései nem elegendőek, és az előírt határértéket meghaladó a nitrogén-dioxid-szennyezés a két legnagyobb városban, Madridban és Barcelonában.
Az Ecologistas en Accion környezetvédő szervezet szerint a forgalomkorlátozás nyomán 22 százalékkal csökkent a szennyezőanyag-kibocsátás 2019-ben a madridi belvárosban.