Nyitókép: Az Estonia tragédiájának emlékhelye az észtországi Tallinnban (Wikipédia/Liilia Moroz)

Újabb információk az elsüllyedt Estonia ügyében

Infostart / MTI
2020. szeptember 29. 19:40
A Discovery forgatócsoportja talált egy négy méter széles léket a hajótesten, ezután éledt fel a XX. század egyik legsúlyosabb, 852 halálos áldozatot követelő szerencsétlenségének ügye.

Valamilyen tárggyal ütközhetett az 1994-ben elsüllyedt Estonia komphajó - vélekedett az észt pénzügyminiszter, Martin Helme. A politikus közösségi oldalán kifejtette, nincs kétség afelől, hogy a hajó egy víz alatti tárggyal ütközve süllyedt el. Ez nyilvánvaló szerinte azután, hogy a katasztrófáról dokumentumfilmet készítő Discovery tévécsatorna forgatócsoportja a hajótesten négy méter széles léket fedezett fel, amelyet eddig részben eltakart a tengerfenék.

Az ügyben korábban vizsgálatot vezető Margus Kurm úgy vélekedett, a szerencsétlenséget az okozta, hogy svéd tengeralattjáróval ütközött a komp. A politikus a Postimees című helyi lapnak nyilatkozott. Hangsúlyozta, kérdés, hogy mit keresett az Estonia útvonalán egy svéd tengeralattjáró. Abban az időben - tette hozzá - a térségben svéd hadgyakorlat folyt. Kurm szerint van olyan feltételezés is, hogy a tengeralattjáró azért ütött rést az Estonián, mert annak fedélzetén "kényes tartalmú információ" volt.

Jüri Ratas észt kormányfő hétfőn bejelentette, hogy az ügyben induló új vizsgálattal tárják fel a történtek körülményeit Finnországgal és Svédországgal együtt. A három ország külügyminisztereinek közös közleményében hangsúlyozták, hogy az ismételt vizsgálat oka a Discovery tévécsatorna dokumentumfilmjében feltárt új információ.

A Tallinn és Stockholm között közlekedő Estonia komphajó huszonhat éve, 1994. szeptember 28-ra virradóra süllyedt el a Balti-tengeren. A balesetnek 852 halálos áldozata volt, többségük hullámsírba veszett. A roncs mindmáig a Balti-tenger fenekén fekszik. A szerencsétlenség okáról különféle találgatások láttak napvilágot, és máig fel-felbukkannak különféle magyarázatok. A balesetet vizsgáló bizottság hivatalos jelentésében az szerepelt, hogy a komp azért süllyedt el, mert a viharban leszakadt a hajóorr, és víz tódult a hajótestbe. A tragédia a XX. század egyik legsúlyosabb hajószerencsétlensége volt.