Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Szigorít az EU, gyökeresen átalakulhat a közlekedés

Infostart / MTI
2019. október 7. 21:15
Az Európai Unió Tanácsa olyan módosításokat fogadott el, amelyek szigorítják a közúti infrastruktúra kezelésére vonatkozó szabályokat a halálos kimenetelű és a súlyos sérülésekkel járó közúti balesetek számának csökkentése érdekében - közölte az uniós tanács.

A tagországok bel-, és igazságügyi minisztereinek luxembourgi tanácskozásán elfogadott módosítás célja az, hogy a 2010-es adatokhoz képest

2020-ig a felére, 2050-ig pedig közel a nullára szorítsa vissza a halálos kimenetelű közúti balesetek számát.

Az érvényben lévő irányelv felülvizsgálatával az uniós miniszteri tanács a jelenlegi szabályok hatályát kiterjeszti az autópályákra és a transzeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T) kívüli egyéb országos főutakra is. A szabályokat azokra a városi területeken kívül eső utakra is alkalmazni kell majd, amelyek uniós finanszírozás felhasználásával épültek.

A tagállamoknak legalább ötévente a teljes közúti hálózatukra kiterjedő biztonsági értékelést kell majd készíteniük az irányelv hatálya alá tartozó teljes úthálózatról a baleseti kockázatok értékeléséhez és a felvetődő problémák orvoslásához. Az első hálózati szintű közúti közlekedésbiztonsági felméréseket legkésőbb 2024-ig el kell végezni - közölték.

Az úthálózat közlekedésbiztonsági kezelésére irányuló eljárások során szisztematikusan figyelembe kell majd venni a gyalogosokat, a kerékpárosokat és más, úgynevezett veszélyeztetett úthasználókat is. A tanács közleménye szerint

az unió területén 2017-ben bekövetkezett halálos kimenetelű közúti balesetek áldozatainak közel fele ugyanis veszélyeztetett úthasználó volt.

A jogalkotási eljárás a szabálymódosítás elfogadásával lezárult, az irányelv a kihirdetése után 20 nappal lép hatályba. A tagállamoknak ezt követően két év áll rendelkezésükre arra, hogy az irányelvet átültessék a nemzeti jogrendjükbe.