Nyitókép: Rosta Tibor

Az álhírekről és idegengyűlöletről is kérdezik a magyar diákokat

Infostart
2018. szeptember 19. 10:46
Az idei PISA teszt már a globális kompetenciát is méri.

2018-tól a matematikai tudás, a természettudományos ismeretek és a szövegértés felmérése mellett már új készségeket, képességeket és értékeket, az úgynevezett globális kompetenciát is vizsgálja majd az egyes országok – köztük Magyarország – oktatási színvonalát összehasonlító PISA teszt - hívja fel a figyelmet a középiskolások globális kompetenciáját fejlesztő nemzetközi diákcsere-szervezet, az AFS.

A PISA tesztet életre hívó Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerint a globális kompetencia a helyi, globális és interkulturális ügyek vizsgálatának képességét jelenti azzal, hogy az egyén megérti és értékeli mások látásmódját és világnézetét; képessé válik nyílt, helyzethez illő és hatékony interakciót folytatni különböző kulturális háttérrel rendelkező emberekkel, továbbá a kollektív jólét érdekében cselekszik.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy első alkalommal idén ősztől egy, a PISA felmérésben érintett 15 éves középiskolásnak a globális kompetenciával kapcsolatban például arról kell majd számot adnia, hogy

  • hogyan kezeli a médiából ráömlő információ- és híráradatot
  • meg tudja-e különböztetni a valódi híreket az álhírektől
  • tisztában van-e a globális felmelegedés vagy az idegengyűlölet veszélyeivel
  • megérteti-e magát és képes-e együtt dolgozni egy más országból, kultúrából vagy vallási környezetből érkező emberrel
  • fontos-e számára az emberi méltóság és a sokféleség tisztelete.

„E számokban nehezen kifejezhető képességek és kompetenciák mérése azért fontos, mert a 21. század globalizált és digitális gazdaságában ezek a képességek már jelentős mértékben befolyásolják a fiatalok munkavállalásának sikerességét és ezáltal egész szakmai pályafutásukat, jövőbeli életszínvonalukat. A mai fiataloknak ezért a következő évtizedekben olyan új tudásra és készségekre is szükségük lesz, amelyeket a klasszikus tantárgyak keretei között már nem tudnak elsajátítani” – hangsúlyozza Vajda Ágnes, a középiskolások globális kompetenciáját fejlesztő diákcsere-szervezet, az AFS Magyarország Nemzetközi Csereprogram Alapítvány nemzeti igazgatója.

E témákkal is foglalkozik az AFS által szeptember 26. és 28. között első alkalommal Budapesten megrendezésre kerülő „Global Conference – Global Competence” elnevezésű, nemzetközi oktatási rendezvény, amelyen a közoktatásban, felsőoktatásban, külföldi részképzésben, iskolarendszeren kívüli képzésekben vagy egyéb programokban érdekelt szakemberek adnak elő.