Nyitókép: Pexels

Tilos lesz a geo-blocking, jól járhat a vevő

InfoRádió
2018. augusztus 19. 09:01
Decembertől tilos lesz minden uniós tagállamban a vevők területi alapú hátrányos megkülönböztetése, vagyis az úgynevezett geo-blocking. Így például, ha egy magyar vásárló egy másik tagállamban olcsóbban venne meg egy terméket, erre lehetőséget kell neki adni - hangsúlyozta Miks Anna, Deloitte Legal versenyjogi csoportvezetője.

Az Európai Bizottság 2015-ben végzett felmérése alapján a fogyasztók csaknem 90%-a tapasztalt már hátrányos megkülönböztetést, amikor más uniós tagállamban vásárolt. Hasonló eredményre jutott az Európai Bizottság 2017-ben zárult, e-kereskedelemmel foglalkozó ágazati vizsgálata is, amely szerint a fogyasztási cikkeket értékesítő kereskedők 38 százaléka gyűjt információkat a vevők tartózkodási helyéről, hogy területi alapú korlátozási intézkedéseket vezessen be - mondta Miks Anna versenyjogi csoportvezető.

Példaként említette, hogy ha egy magyar vevő egy német weblapon a hazainál kedvezőbb árú terméket talál és azt meg szeretné venni, akkor megveheti, de azt nem kérheti, hogy Magyarországra szállítsák ki neki. Ilyen esetben a vevő számára lehetővé kell tenni, hogy a terméket a kereskedőnél átvehesse, vagy onnan saját költségén hazaszállíttassa.

Nem lehet visszautasítani azt, hogy egy magyar vevő Németországban vásároljon.

Az új rendelet szabályai

Az online kereskedelem szempontjából rendkívül fontos változás, hogy a rendelet alapján az online kereskedők nem tilthatják le vagy korlátozhatják más tagállam állampolgárainak hozzáférését az online kereskedés helyéül szolgáló weblapjukhoz, és hozzájárulásuk nélkül nem irányíthatják át őket más országbeli honlapverziókra. Korábban ugyanis sok kereskedő csinálta ezt - mondta Miks Anna.

"Hogyha az adott vevő nem járul hozzá, akkor nem lehet őt visszairányítani a saját tagállambeli honlapjára annak érdekében, hogy másik országban ne tudjon terméket vásárolni".

A szabályozás betartása

A rendelet már hatályba lépett, de csak decembertől kell alkalmazni. A benne foglaltak kikényszerítéséért minden tagállam maga felel, azonban Magyarországon jelenleg még nem jelölték ki erre a megfelelő hatóságot, és egyelőre az sem ismert, hogy a szabályok megsértése milyen szankciókat von maga után.

Az mindenesetre biztos, hogy a rendeletben lefektetett tilalmak egyértelműek, és az a kötelezettség is, hogy a vállalkozásoknak 2018 decemberéig összhangba kell hozniuk kereskedelmi gyakorlatukat a rendelettel. Ezért különösen fontos, hogy valamennyi, online értékesítéssel vagy határon átnyúló kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás összhangba hozza gyakorlatát az új rendelettel - írja a Deloitte.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Uniós geo-blocking szigorítás
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást