Problémás az autós navigációja? Ez állhat mögötte

InfoRádió / MTI
2017. január 18. 21:00
Leállt több atomóra az Európai Unió saját műholdas navigációs rendszere, a Galileo egyes műholdjain, ez azonban nem befolyásolja a szolgáltatás működését - jelentette be szerdán az Európai Űrügynökség (ESA).

"Kényes kérdés, mert a műholdas navigáció jó működésének nagyon fontos elemei az atomórák, amelyek közül jelenleg kilenc áll. Nem tudjuk, sikerül-e újraindítanunk őket. Egy tizedik is működésképtelen volt átmenetileg, de már újra jár - mondta szerdai párizsi sajtótájékoztatóján Jan Wörner, az ESA igazgatója.

Mindegyik Galileo-műhold fedélzetén négy atomóra jár, ezért eddig nem keletkezett zavar a decemberben elindított rendszer működésében. Az atomórák leállásának okát eddig nem találták meg. Gyanítják, hogy a be- és kikapcsolással lehet gond. Wörner elmondta, hogy kivizsgálják ezt a lehetőséget.

A műholdaknak egyszerre kell jeleiket kibocsátaniuk, hogy a gépkocsikban lévő navigációs eszközök a lehető legpontosabban meg tudják határozni pillanatnyi helyüket a Földön. Ehhez műholdanként egyetlen óra is elég. Eddig a legrosszabb esetben is csak két óra állt le azonos műholdon - mondta Wörner.

A tervek szerint a Galileo-program összesen 30 műholdat juttat az űrbe 2020-ig, hogy Európa függetleníthesse magát az amerikai GPS-től.

A Galileo műholdjain kétféle atomóra működik: kettő rubídiummal, kettő hidrogénnel. A leállt órák közül három rubídiumos, hat hidrogénes, az újra működő óra is az utóbbiak közé tartozik - közölte Wörner.