eur:
393.46
usd:
366.96
bux:
0
2024. április 25. csütörtök Márk

Közzétette éves jelentését a tagállamok oktatási rendszereiről az OECD

Közzétette kedden Brüsszelben a párizsi székhelyű Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 2014-es jelentését a tagállamok oktatási rendszereiről.

A szervezet megállapításai közül első helyen szerepel, hogy továbbra is jelentősen bővülnek a felsőoktatási lehetőségek, az EU országok lakosságának 29 százaléka rendelkezik valamilyen felsőfokú végzettséggel. Ez valamelyest elmarad az OECD 33 százalékos átlagától.

A szervezet azt a következtetést is levonja, hogy kifizetődő egyetemre vagy főiskolára járni, illetve magas képesítést szerezni; akinek magasabb a végzettsége, az jobb eséllyel tud elhelyezkedni a munkaerőpiacon, és várhatóan magasabb fizetésre is számíthat. Mindez a társadalom egésze számára is hasznos, mert minél többen keresnek minél több pénzt, annál kevesebb közpénzt kell az államnak rájuk költenie, valamint annál több adót fizetnek be az államkasszába.

Megjegyzi ugyanakkor a jelentés, hogy a tagállamokban szerzett azonos végzettségek és képesítések nem minden esetben jelentenek azonos képességeket. A finnek és hollandok például jobban teljesítenek a teszteken, mint az ugyanolyan végzettséggel rendelkező írek, olaszok, britek vagy spanyolok.

A dokumentum szerint a szakmai ismeretek mellett az elhelyezkedésnél, egyre többet nyom a latban a kommunikációs készség, valamint az, hogy az illető mennyire képes egy csapat tagjaként dolgozni, emellett pedig egyre jobban felértékelődik az a szakmai tapasztalat, amelyet a diákok már tanulmányaikkal egy időben, azokkal párhuzamosan megszereznek.

Az OECD jelentése arra is felhívja a figyelmet, hogy a tanári kar öregszik. A középiskolai tanárok 37 százaléka ötven évesnél idősebb a Európai Unió tagállamaiban. Olaszországban 60 százaléknál is magasabb ez az arány, és a tanárok majdnem vagy több mint fele idősebb ötvennél Ausztriában, Észtországban, Németországban és Hollandiában is.

"Ez rámutat arra, milyen fontos fenntartani vagy növelni azt, hogy mennyire vonzó a tanári hivatás" - emlékeztet a dokumentum.

Az áttekintés arra is kitér, hogy magánberuházások szerepe egyre jelentősebb a felsőoktatásban; 2000 és 2012 között másfélszeresére, 21 százalékra nőtt a magántőke súlya a felsőoktatási beruházások körében az EU-ban, de ez továbbra is jelentősen elmarad az OECD-tagok 31 százalékos átlagától. Ráadásul az uniós tagállamok között is jelentősek az eltérések: Dániában ez az arány 6 százalékos, míg az Egyesült Királyságban csaknem kétharmados. A számok emelkedése részben annak tudható be, hogy több ország is tandíjat vezetett be. Ennek hatásait az Európai Bizottság szerint hitelek és ösztöndíjak révén tompíthatják hatékonyan a tagállamok.

Címlapról ajánljuk
Elemző: az ellenzék erőre kapott, és kezdi elhinni, hogy nem legyőzhetetlen Erdogan

Elemző: az ellenzék erőre kapott, és kezdi elhinni, hogy nem legyőzhetetlen Erdogan

Recep Tayyip Erdogan pártjának veresége a helyhatósági választásokon elsősorban a rossz török gazdasági helyzet következménye – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézetének tudományos munkatársa. Pénzváltó Nikolett arról is beszélt, hogy az ellenzék jelentős visszaigazolást kapott arra, hogy lehet esélye a győzelemre a következő államfőválasztáson.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×