Magyar családban nőttek fel, magyar nyelvű iskolába járnak, a hétköznapokban alig használják a román nyelvet, így nem csoda, hogy a romániai magyarlakta térségekben élő fiataloknak komoly gondot okoz a román nyelv és irodalom érettségi. Keresztély Irma, a többségében magyarlakta Kovászna megye főtanfelügyelője azt mondja: idén a jelentkezők mindössze fele ment át a vizsgán.
A diákok eldönthetik, hogy milyen nyelven tanulnak, így a magyar anyanyelvű gyerekek csak a magyar tannyelvű iskolák román nyelvtan és irodalom óráin gyakorolják a román nyelvet. Korábban pedig a tanterv, a tankönyvek és a módszertan - az előírások szerint - megegyezett a román anyanyelvű gyerekek oktatásának tanmenetével. Két éve viszont az új oktatási törvény lehetőséget ad a kisebbségek számára, hogy saját tanmenet és könyv alapján tanuljanak - mondta Keresztély Irma. Hozzátette: ezt szakaszosan, felmenő rendszerben vezetik be, így a most általános iskola alsó tagozatát végző magyar gyerekek már a számukra készült, speciális könyvekből tanulhatnak.
A rendszer bevezetése után is még legalább négy vagy öt korosztályt érint ez a probléma, ezért a következő években nem várnak javulást az irodalom érettségin.
Keresztély Irma szerint megoldást jelenthet még, hogy a diákok több tantárgy esetében differenciált érettségi vizsgát tehettek idén, ez pedig azt jelenti, hogy idővel román nyelv és irodalomból is a középiskola profiljának megfelelő nehézségi szintű tételsort kapnak a tanulók.
Hanganyag: Seres Gerda