Nem volt műszaki hiba az Asiana repülőgépén

InfoRádió / MTI
2013. július 7. 14:13
Biztosan nem műszaki hiba okozta az Asiana Airlines utasszállító repülőgépének balesetét, amely helyi idő szerint szombaton történt San Franciscóban - közölte a dél-koreai légitársaság elnök-vezérigazgatója.

Jun Jang Du vasárnap szöuli sajtótájékoztatóján elmondta: nem érkezett segélykérés az ereszkedő gép pilótáitól a baleset előtt.

A balesetet szenvedett Boeing 777-es gép fedélzetén 307 ember volt, közülük ketten - egy 16 és egy 17 éves kínai lány - életüket vesztették, 49 ember súlyosan megsérült, közülük nyolcan válságos állapotban vannak. A repülőgép Sanghajból érkezett Szöul érintésével San Franciscóba. Mindkét halálos áldozat a gép hátsó részében utazott, s holttestükre a gépen kívül bukkantak rá a mentőalakulatok.

A 2006-ban épült, azaz viszonylag újnak számító Boeinget két tapasztalt pilóta vezette, mindkettőjük több mint tízezer órás repülési gyakorlattal rendelkezik. Rajtuk kívül két másik pilóta is volt a gépen: a pilóták egymást váltották a hosszú, mintegy 11 órás út során.
A Boeing utasainak majdnem a fele, összesen 141 ember kínai volt. S közülük legalább hetvenen diákok és tanárok, akik különböző nyári táborokba utaztak az Egyesült Államokba.

Ami a lehetséges okokat illeti, egy szakértő megerősítette a korábbi vélekedéseket arról, hogy a gép túl alacsonyan érkezhetett, s valamelyik része valószínűleg nekiütközött a repülőteret lezáró, a leszállópályát a mellette lévő tengeröböltől elválasztó falnak. Mivel a Boeing leszálláshoz készülődött, a futóművei már kint voltak, s lehetséges, hogy ezek akadtak bele a falba - vagy a farokrész ütközött ennek.

Egy túlélő az NBC amerikai tévécsatornának elmondta: ő jól ismeri ezt a repülőteret, s úgy látta, hogy a pilóta túl alacsonyan és túl gyorsan közelít a leszállópályához. A pilóta utána gázt adott, s megpróbálta megemelni a gépet, de már túl késő volt. Nagyon rosszul értek talajt, azután egy kicsit újra levegőbe emelkedtek, majd újra a földhöz csapódtak. Egy hírügynökségi jelentés szerint az egész katasztrófa mindössze 10 másodpercig tartott. Az utasok előre semmit sem sejtettek: a személyzet egy teljesen normális leszálláshoz készülődött, csak a szokásos utasítások hangzottak el az övek becsatolásáról, az elektronikai eszközök kikapcsolásáról.

A San Franciscó-i repülőtér szóvivője egyébként elismerte, hogy a repülőtéren már hetek óta nem működött (s a baleset időpontjában sem volt bekapcsolva) az a rendszer, amely figyeli a gépek beérkezési szögét, azaz szükség esetén riaszthatja a pilótákat. Biztonsági szakemberek szerint azonban jó idő esetén erre a rendszerre nincs is szükség: márpedig a baleset idején jó látási viszonyok voltak a repülőtér környékén.