Hogyan úszta meg 167 ember a domogyedovói légiszerencsétlenséget?

InfoRádió / MTI
2010. december 6. 12:00
Csodával ér fel, hogy a moszkvai Domogyedovo repülőtéren szombaton végrehajtott kényszerleszállásban "csak" két ember vesztette életét, de 167 ember, vagyis a többi utas és a személyzet megúszta zúzódásokkal, csonttörésekkel - állapították meg a hétfői orosz lapok.

A sérülések legtöbbje is akkor keletkezett, amikor az emberek a vészkijáratokon át a gép szárnyára mentek, s onnan, 3-4 méteres magasságból ugráltak le a földre, a várható robbanástól tartva igyekeztek minél előbb, minél messzebbre jutni a géptől.

Annyi már világos, hogy a gép két hajtóműve Domogyedovótól mintegy 80 kilométerre, 9000 méteres magasságban állt le. Így a pilóták gyakorlatilag vitorlázva érték el a repülőteret, de közvetlenül a leszállás előtt leállt az utolsó hajtómű is, majd áram hiányában felmondták a szolgálatot a navigációs berendezések is. Ezért, az alig 180 méter magasságban lévő felhők miatt, kizárólag a diszpécser utasításait követve szálltak le.

A gépet mégis sikerült a kifutópályára letenni, de nem egészen pontosan, s fékerő híján messze túlcsúszott a pálya végén. Csak egy homokbuckának köszönhető, hogy nem rohant neki a repülőtér betonkerítésének, ami óhatatlanul robbanáshoz, tűzhöz és az emberek biztos halálához vezetett volna.

A lapok szerint a szakértők két lehetséges okot sejtenek a történtek mögött. Az egyik feltételezés szerint a fedélzeti mérnök a felszállás közben nem kapcsolta be a szívatókat, amelyek a tartályokból a hajtóművekhez szivattyúzzák az üzemanyagot. A másik lehetőség, hogy az üzemanyagban volt valami - például víz -, ami kezdett megfagyni, s a jégkristályok eltömítették a filtereket. Ez utóbbi lehetőség ellenőrzésére Szurgutban mintát vettek egy olyan repülőgép tankjából, amelyet a szerencsétlenül járt géppel egy időben tankoltak fel.

A Komszomolszkaja Pravda című lap beszámolója és szakértői szerint a legnagyobb baj az volt, hogy az ülések közül sok kiszakadt a helyéből, és szanaszét zuhantak az ülések feletti tárolókban elhelyezett csomagok: az ülések éles fém alkatrészei és a bőröndök számos sérülést okoztak.

Tu-154 típusú repülőgépekkel az elmúlt évtizedben számos katasztrófa történt: 2001-ben Irkutszk mellett zuhant le egy gép, 145 ember halt meg, 2002 februárjában a Fekete-tenger felett az ukrán légvédelem lőtt le véletlenül egy repülőt, 78 ember vesztette életét, ugyanazon év nyarán a német légtérben ütközött össze egy Tu-154-es egy teherszállító Boeinggel a diszpécser hibájából, az áldozatok száma 69 volt.

Két évvel később, 2004 augusztusában egyszerre két repülőgépet robbantottak fel öngyilkos merénylők, az egyik egy Tu-154-es volt, összesen 90 ember halt meg. 2006-ban Donyeck térségében szenvedett balesetet egy gép, 170 ember vesztette életét.

Tavaly nyáron Iránban zuhant le egy gép, 168 ember életét oltva ki. Idén áprilisban a Lech Kaczyinski lengyel államfőt és kíséretét szállító Tu-154M típusú gép zuhant le néhány száz méterre a repülőtértől Szmolenszk mellett. Végül egy hasonló gép áramellátása és navigációs rendszere mondta fel a szolgálatot, s a pilóták csodával határos módon úgy tették le a gépet a Komi Köztársaság egyik rég elhagyott repülőterén, hogy senki nem sérült meg, sőt, a gép is ép maradt.

A most szerencsétlenül járt gép tulajdonosának, a dagesztáni légitársaságnak a gépei az elmúlt egy évben legalább kétszer hajtottak végre kényszerleszállást, de senki nem sérült meg.