"Kétszer olyan gyorsan tanulnak a tizenhárom évesek, ha nem nyújtogatják a kezüket" - állítja William professzor. Mi a teendő ehelyett? Mindenki kap egy letörölhető fehér táblát, arra írja rá a szerinte helyes választ, és a tanár utasítására az egész osztály egyszerre emeli fel az írólapokat.
Ez nem csak a félénkebb természetű vagy a szerényebb képességű gyerekeket segíti, hanem az élénk gondolkodásúakat is.
A professzor által vezetett pedagógiai kutatócsoport annak a régi igazságnak is bizonyítékát látja, hogy jobban működik a gyerekek agya, ha a tanítás előtt minden nap néhány testgyakorlatot végeznek.
Az írólapos módszer kezdetben nem volt népszerű. A stréberek nem tudják magukra irányítani a tanár figyelmét, a lustákat pedig zavarja, hogy csendes ejtőzés helyett állandóan csinálni kell valamit.
A fél tanéven át lefolytatott kísérlet azonban azt mutatja, hogy az új módszer jobb közösségi szellemet alakít ki, és megakadályozza, hogy mindig csak a legjobb tanulók csillogtassák a tudásukat. Megszűnt az a jelenség is, hogy kinevetik, aki helytelen választ ad a kérdésre.
A professzor szerint a tanárok világosabb képet nyernek oktatási stratégiájuk kidolgozásához, jelentős befektetés nélkül.
A módszer máris vitát váltott ki, egyesek szerint fékezi a vetélkedés egészséges szellemét, mások pedig úgy látják, hogy túl sokan másolhatják le egymásról a válaszokat.