Aranybánya: a verespataki beruházó 12 millió eurót költött reklámra Romániában

InfoRádió / MTI
2010. augusztus 27. 14:46
Az erdélyi Verespatakon bányát nyitni tervező Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) kanadai-román vegyes vállalat az elmúlt három évben több mint 12 millió eurót költött reklámra, ebből a pénzből szinte valamennyi romániai médiaintézmény részesült.

A Cotidianul.ro román elektronikus újság pénteken arról írt, hogy a vállalat az elmúlt három évben több mint 12 millió eurót fizetett ki a romániai médiaintézményeknek, amelyek ezért a pénzért cserében a verespataki bányaberuházást népszerűsítették.

A kimutatás szerint a kanadai-román vegyes vállalat 2009-ben költött legtöbbet a reklámra, éppen abban az évben, amikor Adriean Videanu gazdasági miniszter kijelentette: a román államnak segítenie kell a kanadaiakat az arany kitermelésében.

A legnézettebb román hírtelevízió, a Realitatea TV például több mint 2 millió eurót kapott, de a The Money Channel gazdasági hírtelevízió és a valamennyi romániai televízió közül a legnépszerűbbnek számító Pro TV, akárcsak a román közszolgálati televízió is egymillió eurónál nagyobb összegben részesült.

Az elmúlt napokban felháborodást váltott ki egyes román újságírói körökben, hogy az RMGC új-zélandi tanulmányútra hívta meg saját költségén a legjelentősebb romániai médiavállalkozások vezető újságíróit azzal a céllal, hogy megtekinthessék az ottani ciántechnológiát alkalmazó aranybányát. A romániai újságírók egy része elítélte ezt a gyakorlatot, mivel szerintük az ilyen utaztatás megkérdőjelezi a résztvevő újságírók és az általuk vezetett médiaintézmények hitelességét.

Az RMGC tizenhárom éve próbálja engedélyeztetni és megnyitni Romániában Európa legnagyobb külszíni aranybányáját. A projekt környezetvédelmi engedélyezését 2007-ben függesztette fel a román zöldtárca, most ez a folyamat újraindult.