eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

Idén leállhat a Tu-154-es repülőgépek gyártása - a katasztrófa háttere

Eddig mintegy 1000 Tu-154-es, három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép készült. A Tu-154-es forgalomba állítása óta 63 gép semmisült meg balesetekben, amelyek többségét a karbantartás hiánya, géphiba, emberi mulasztás, illetve a légiirányítók figyelmetlensége okozta. A gép gyártását idén készülnek leállítani.

A Tu-154-es szovjet, később orosz gyártmányú három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép.

A prototípus elkészülte óta mintegy 1000 ilyen gépet gyártottak, s jelenleg belföldi járatokon Oroszországban, a volt Szovjetunió tagállamaiban, néhány kelet-európai országban, továbbá Iránban és Észak-Koreában használják. Gyártását idén készülnek leállítani.

A Tu-154-est a Tu-104-es és az Il-18-as utasszállító repülőgépek leváltására tervezték a Tupoljev-tervezőirodában.

A munka 1963-ban kezdődött Szergej Jeger főkonstruktőr vezetésével. Ez volt a Tupoljev-tervezőiroda első olyan sugárhajtású utasszállító repülőgépe, amelyet eleve polgári célra terveztek.

Az első kísérleti példány 1966-ra készült el a moszkvai Opit gépgyárban (MMZ Opit), a gép első ízben 1968. október 3-án szállt fel.

Az első változat - az ötfős személyzetű Tu-154A sorozatgyártása 1970-ben kezdődött el Kujbisevben (ma: Szamara). Az Aeroflotnál 1971-ben állították szolgálatba, ahol az utasforgalomban első menetrend szerinti útját 1972. február 9-én tette meg.

1975-1988 között modernizálták. Első modernizált változata a Malév igényei szerint kialakított Tu-154B-2 volt. Legutolsó sorozatgyártású változata a Tu-154M.

A Malév 1973. szeptember 5-én állította forgalomba az első Tu-154B2 repülőgépet. A Malévnál közel három évtized alatt összesen 18 ilyen gép repült, mígnem 2001. március 31-én kivonták az utasforgalomból.

A Tu-154-es forgalomba állítása óta 63 gép semmisült meg balesetekben, ezek közül hatot eltérítettek, több a rossz leszállópálya-viszonyok miatt ment tönkre. A többi balesetet karbantartás hiánya, géphiba, emberi mulasztás, illetve a légiirányítók figyelmetlensége okozta.

A Malév Tu-154B2 gépei közül egy szenvedett katasztrófát Bejrutnál, máig ismeretlen okból.

Címlapról ajánljuk

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×