Mi lesz az "egyiparos" városokkal?

Infostart
2009. október 29. 14:49
Oroszországban súlyos munkanélküliség és néhány esetben "bezárás" fenyegeti azokat a városokat, amelyekben egyetlen meghatározó iparág alkalmazza a lakosok többségét. A moszkvai kormány több mint négyszáz város finanszírozását kénytelen átgondolni.

Monogorodnak, azaz monovárosnak nevezik azokat a településeket Oroszországban, ahol egyetlen iparág tartja el a lakosság többségét. Ilyen például a dél-oroszországi Toljatti, ahol az Avtovazra, a Lada kocsik gyártójára épült a helyi gazdaság. Csakhogy az Avtovaz komoly gondokkal küzd, és anélkül nyeli a szövetségi segélyeket, hogy bármilyen látványos eredményt produkálna.

A Ladák a külföldi kocsikra kirótt, 30 százalékos importvám ellenére nem versenyképesek, így a 120 ezer dolgozóból akár több mint 25 ezer is elveszítheti a munkáját. A nyáron termelés már leállt, most pedig félműszakban, félfizetéssel dolgoznak az emberek. A város egyetlen öröme lassan csak a gyár által fenntartott, és az orosz KHL jégkorongligában szereplő hokicsapat marad.

Oroszországban további 400 monováros segélyezéséről kell döntenie a szövetségi kormánynak. Ezek közül sokat olyan iparág körül hoztak létre néhány évtizede, amely már nem versenyképes, és lehetséges, hogy egy részüket egyszerűen bezárják, a lakosokat pedig más városokba telepítik.

A lakosságot a még mindig igen népszerű Vlagyimir Putyin miniszterelnök próbálja megnyugtatni látogatásaival. A Szentpétervár közelében fekvő 22 ezres Pikaljevóban például, - ahol a lakosság egyharmada munkanélküli -, Putyin arra kényszerítette a helyi cementüzem tulajdonosait, hogy nyissák meg újra a gyárat. Mindez egy ideig jó a dolgozóknak, de nem oldja meg azt a problémát, hogy a cement ára 2008-ban összeomlott, és nem éri meg fenntartani az üzemet.

Mint a Financial Times megjegyzi, Toljatti számára legalább még van remény. Az Avtovazban a Renault is résztulajdonos, és a nyugati gyártók felhasználhatják a város gyártókapacitását. Abban az esetben, ha az EU rábólint arra, hogy a kanadai Magna és az orosz Szberbank megvegye az Opelt, a Kreml minden bizonnyal elintézi, hogy a város profitáljon az ügyletből.

Ami azonban továbbra sem világos: hogyan és mikor váltanak át a monovárosok a vegyes gazdaságra, amely jobban képes védeni a lakosokat a nagy gazdasági megrázkódtatásoktól.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást