Repülőbaleset: el akarják tussolni a felelősséget?

Infostart
2009. október 5. 15:10
"A sebességmérő műszerek, az úgynevezett Pitot-csövek meghibásodása nélkül nem következett volna be az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó gépének a katasztrófája" - állítja egy ellenjelentésben a francia repülési társaság két tapasztalt pilótája. A szerzők gyakorlatilag megerősítik azokat a legelső szakértői feltételezéseket, melyek szerint a tragédiát a külső légnyomásmérő szondák eljegesedése okozta, és egyben megkérdőjelezik a június 1-én bekövetkezett, 228 halálos áldozatot követelő baleset okait kutató francia Vizsgálati és Elemző Iroda eddigi megállapításait is.

Ez utóbbi igazgatója ugyan végleges eredményt egy év múlva ígér, addigra remélik ugyanis a gép fekete dobozait megtalálni, de azt határozottan állítja, hogy a katasztrófát több tényező együttes hatása idézte elő, és ezek közül csupán az egyik a Pitot-csövek meghibásodása.

"A fekete dobozok nélkül is pontos képet lehet alkotni a baleset körülményeiről" - nyilatkozta magabiztosan az egyik jelentésíró a Journal de Dimanche című lapnak. Az egyik tekintélyes pilóta szakszervezet elnöki tisztét betöltő, amúgy egy Airbus 320-as fedélzeti parancsnokaként szolgáló Gérard Arnoux úgy véli, a hatóságok, a repülőgyártó és maga az Air France is saját felelősségüket igyekeznek eltussolni, amikor kisebbítik a sebességmérők meghibásodásának jelentőségét, és burkolt formában azt sugallják, hogy a pilóták is hibáztak.

"Az óceánba veszett kollégáink és az utasok emléke megkívánja az igazság teljes felderítését" - mondta Gérard Arnoux, hangsúlyozva, hogy a német Vizsgálati és Elemző Iroda munkatársai már 1999-ben jelezték francia kollégáiknak, hogy bajok vannak a Pitot-csövekkel, és azt is mindenki tudta, hogy a műszereket régóta olyan idejétmúlt dokumentáció alapján helyezték működésbe, amelyek egyáltalán nem számolnak a nagy magasságban bekövetkező fagyás veszélyével.

A fenti információk birtokában a hatóságoknak már évekkel korábban a műszerek használatának felülvizsgálatára kellett volna kényszeríteniük úgy a gyártó Airbust, valamint a repülőtársaságot - állítják a dokumentum szerzői, külön kifogásolva, hogy a francia Vizsgálati Iroda, illetve a Légiközlekedési Igazgatóság még akkor sem mozdult, amikor egy szűk év leforgása alatt - tavaly május és idén március között - összesen kilenc sebességmérővel kapcsolatos incidenst regisztráltak az Air France-nál.

A szerzők az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséget is megvádolják, mondván, annak vezetői nem vették eléggé komolyan a fenti eseteket, és még idén márciusban is azt állították, hogy nem szükséges az Air France-nál alkalmazott AA típusú Pitot-csöveket BA típusúakra lecserélni. Milyen furcsa - teszik hozzá -, hogy alig öt hónappal később, az AF447-es járatának szerencsétlenségét követően véleményük radikálisan megváltozott, és az AA típusú műszereket be is tiltották.

"Ha a korábbi meghibásodások kapcsán elküldött automatikus fedélzeti jelentéseket vizsgáljuk, látható, hogy azok csaknem szóról szóra megegyeznek a szerencsétlenül járt AF447-es járat által küldöttekkel" - mondta Gérard Arnoux, akinek szerzőtársával együtt meggyőződése, hogy ha a Pitot-csöveket idejében kicserélték volna - mint ahogy ez augusztusban az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség utasítását követően meg is történt - úgy az utasok és a pilóták ma is élnének.

A két pilóta még a héten átadja az általuk összeállított dokumentumot a vizsgálóbírónak, aki az ügyben június óta "nem szándékos emberölés" címen ismeretlen tettes ellen nyomozást folytat.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást