Járhatóvá vált az északkeleti átjáró

Infostart
2009. szeptember 14. 18:57
A globális felmelegedésnek köszönhetően két teherszállító hajó átjutott a legendás északkeleti átjárón, amelyet idáig rendszeresen jéghegyek tettek hajózhatatlanná. A két hajónak a kerülők kiiktatásával tíz napot sikerült lefaragniuk a menetidőből.

A német hajók a dél-koreai Ulszanból indultak el július végén, és jutottak Szibéria északi partjaihoz az úgynevezett északkeleti átjárón át. A tervek szerint innen egészen a hollandiai Rotterdamig mennek tovább.

Kutatók szerint az északi-sarkvidéki jég az elmúlt nyarak során a globális felmelegedés hatására példátlan olvadásnak indult, ez pedig korábban elzárt útvonalakat nyitott meg. Júliusban a NASA által publikált műholdas felvételek szerint a jégtakaró nem csak zsugorodik, de vékonyodik is.

A két hajót birtokló Beluga társaság elnöke, Niels Stolberg szavaiból viszont kiderül, az olvadás nem olyan mértékű, hogy gyerekjáték lenne átkelni az átjárón. A kapitányok, a személyzet és a meteorológusok közös munkája hozta meg a sikert - fejtegette.

A Beluga újabb északi utakat tervez. Eddig az Ázsiából Európába tartó hajóknak a mostanában kalózok által veszélyeztetett Ádeni-öblön, a Szuezi-csatornán, majd a Földközi-tengeren kellett áthajózniuk, az északi útvonal azonban 3000 tengeri mérfölddel rövidebb, ami tíz nap nyereséget jelent.

Tudósok szerint ez az útvonal egyre nyitottabbá válik, de azért időről időre ismét befagyhat. A két német hajót például a biztonság kedvéért orosz jégtörők kísérték.

Oroszország már régóta használja hajózási útvonalként Szibéria északi partvidékét, de a Szovjetunió széthullása után az utak biztosításához szükséges pénzek elapadtak.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást