Miközben az Arctic Sea még mindig a Fekete-tengeri Novorosszijszkba tart, ahol majd alaposan átvizsgálják, egyre gyakrabban hangzik el az a teória, hogy a hivatalosan nem túl értékes farakományt szállító hajón valójában fegyverek voltak.
Most a londoni Sunday Times írta azt - orosz és izraeli forrásokra hivatkozva -, hogy a hajón S-300-as rakéták, az orosz hadiipar által gyártott legfejlettebb légvédelmi eszközök voltak. Moszkvára az Egyesült Államok, Izrael és más országok is nyomást gyakorolnak, hogy harcászati csúcstechnológiát ne adjon el az Iszlám Köztársaságnak. Oroszország ezt -hivatalosan - eddig be is tartotta.
A Sunday Times szerint "az alvilággal kapcsolatban álló volt katonatisztek" lehettek a felételezett eladók, és a rakétákat Kalinyingrádban vihették a fedélzetre, ahol a hajó nyáron karbantartáson esett át. A finn tulajdonos és a Kreml is tagadta, hogy fegyver lett volna az Arctic Sea-n, egy magas rangú katonai vezető azonban úgy fogalmazott: előbb el kell végezni a vizsgálatot.
Álkalózok lehettek
Egy orosz katonai forrás azt mondta a Sunday Timesnak, hogy a nyomozók megerősítették: az iráni fegyverszállításokat figyelemmel kísérő izraeli hírszerzésnek, a Moszadnak köze volt az ügyhöz. Moszkvai források szerint az izraeliek bérelhették fel az állítólagos kalózokat, akik valószínűleg nem is tudtak semmit a szállítmányról.
Azzal, hogy a rablási kísérletnek híre ment, a hajó hirtelen a nemzetközi figyelem középpontjába került, a Kreml pedig kénytelen volt mentőakciót indítani, aminek sikerével viszont büszkélkedhet - mondta az orosz forrás.
Az izraeli légierő egy tisztje szerint az iráni nukleáris létesítmények elleni támadás esetén az S-300-as légvédelmi rakéták az izraeli gépek felét lelőhették volna.
A sikeres elfogóakció másnapján váratlanul Moszkvába érkezett az izraeli elnök. A Sunday Times forrásai szerint Simon Peresz szóbeli garanciákat kapott arra, hogy Moszkva nem ad el fejlett fegyvertechnológiát Izrael ellenségeinek.Felismerték
Időközben a Komszomolszkaja Pravda című orosz lap arról számolt be, hogy Dmitrij Szavin észt üzletember, egy észtországi hajózási vállalat igazgatótanácsának elnöke és egy további vállalat résztulajdonosa is a rejtélyesen eltűnt, de később megtalált Arctic Sea teherhajó elrablói között volt.
Szavin a cikk szerint a Pakri Tankers elnevezésű, tankhajókat üzemeltető vállalat vezetője, és cége pedig az Alexela Logistics nevű, nagy észtországi konszern leányvállalata volt. A Pakri Tankers bérelt tankhajókkal dolgozott, de 2009 elején kiderült, hogy veszteséges, és a mínusz több mint 2,5 millió euró.
Idén augusztus közepén, amikor Szavin még javában az Arctic Sea fedélzetén volt, megkezdődött a Pakri Tankers felszámolása, de az üzletember az ismeretek szerint az ugyancsak az Alexela Logisticshoz kötödő Juhtimise Partnerid vállalat résztulajdonosa is.
A Pakri Tankers felszámolása során hibáztatták a problémákért Szavint is, ő azonban hét hónappal ezelőtt eltűnt - írta a Komszomolszkaja Pravda.
A lap stockholmi tudósítója megkereste az SRABB Shiping svéd vállalatot, amely közeli üzleti kapcsolatban állt Szavinnal, és ott azt mondták róla, hogy "tehetséges, értelmes, kiválóan képzett vezető, aki nagyon jól ért a munkájához, általában a tengerészeti kérdésekhez és remekül beszél angolul". A svéd partnereket sokkolta, hogy Szavint felismerték a tévéhíradókban az Arctic Sea elrablói között.
A teherhajó jelenleg megtalálója, a Ladnij hadihajó kíséretében orosz kikötőbe tart, és az úton nem tér be egy kikötőbe sem. Andrej Nyesztyerenko, a külügyminisztérium szóvivője szerint Oroszországban nyomozók vizsgálják majd át az Arctic Sea-t egy megfelelő helyen, amelyet még nem jelöltek ki.