Franciaországban marad a roncsprémium

Infostart
2009. szeptember 6. 19:00
Az előzetes tervekkel ellentétben a francia kormány mégsem szünteti meg a rendkívül sikeres, roncsprémiumnak nevezett autóvásárlási kedvezményt, hanem azt további két évvel, várhatóan 2011 végéig meghosszabbítja.

A tavaly decemberben bevezetett állami támogatás lényege, hogy azonnali ezer eurós, mai árfolyamon több mint 270 ezer forintos árkedvezményben részesül az a vásárló, aki tíz évesnél régebbi autóját új, környezetkímélőre cseréli. A kormány júliusban azért helyezte kilátásba a roncsprémium megszüntetését, mert az a büdzsé számára az eredetileg tervezett 220 millió euró helyett éves szinten várhatóan 400 millió eurós kiadással jár majd.

A hírt követően számos gazdasági elemző és maguk az autógyártók is arra figyelmeztettek, hogy a támogatás hirtelen, brutális felfüggesztése súlyos következményekkel járhat az amúgy törékenynek tartott fellendülésre. Az utóbbi hónapok statisztikái ugyanis világosan jelzik, hogy a roncsprémium erőteljesen hozzájárul a francia autópiac növekedéséhez, és ezzel párhuzamosan a gazdaság növekedési pályára állásához.

Az a tény, hogy a héten a gazdasági miniszter a támogatás két éves meghosszabbítását valószínűsítette, a pénzügyminiszter pedig egy rádióinterjúban "fantasztikus sikernek" nevezte ezt az eszközt, megfigyelők szerint azt jelzi, hogy a Fillon-kabinet meghallotta a szakértők érvelését. Igaz, a roncsprémium fenntartására már abból is következtetni lehetett, hogy a gazdaság fellendítéséért felelős miniszter nemrég azt mondta: "sietség nélkül, finoman és fokozatosan" kell ezt a támogatást kifuttatni.

Az autógyártók által a héten közzétett legfrissebb adatok szerint a roncsprémiumnak köszönhetően tavaly december óta összesen 330 ezer gépkocsit adtak el Franciaországban, és az augusztusi eladások is a fellendülés folytatását jelzik: a múlt hónapban pontosan hét százalékkal több személygépkocsi kelt el, mint a tavalyi év azonos időszakában.

A gyártók külön öröme, hogy magas a kereslet a francia gyártmányú gépkocsik iránt, ezek eladása az elmúlt hónapban 11,5 százalékkal emelkedett, míg a külföldi márkáké mindössze három százalékkal. A Peugeot-Citroën csoport eladásai nem kevesebb, mint 17,3 százalékkal ugrottak meg, és a Renault is több mint 11 százalékos növekedést mondhat magáénak. Ez utóbbi sikerét egyébként főleg a Romániában gyártott Logannak köszönheti, melyből a múlt hónapban 62 százalékkal többet adott el, mint júliusban.

A pozitív változásokat egyébként az is jól jelzi, hogy a Peugeot-Citroën három éves kihagyás után novembertől teljes éjszakai műszakot indít a kelet-franciaországi Sochaux-ban működő üzemében, ami a termelés 20 százalékos emelkedését fogja eredményezni. A cég vezetőinek elmondása szerint a lépést, amely egyelőre nem eredményez új munkahelyeket, a Peugeot 3008-as modellje iránti jelentős vásárlói érdeklődés, valamint az 5008-as modell közelgő piacra dobása teszi lehetővé.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást