Aggódnak a pilóták: jobb a túlzott elővigyázatosság

Infostart
2009. június 9. 13:05
"Ne repüljenek olyan A330-as vagy A340-es Airbusszal, amelyen nem cserélték ki a repülőgép sebességének megállapításához használt légnyomásváltozást mérő szondákat" - ezt kéri tagjaitól az Air France légitársaság egyik pilóta szakszervezete.

Az érdekvédelmisek alelnöke az InfoRádiónak hangsúlyozta: nem állítják, hogy a Pitot-csöveknek nevezett légnyomásmérők okozták a nyolc nappal ezelőtti, 228 halálos áldozatot követelő repülőszerencsétlenséget, de úgy gondolják, jobb a túlzott elővigyázatosság, mint egy újabb katasztrófa.

François Hamant hozzátette: a Rio de Janeiróból Párizsba tartó gép által az eltűnése előtti percekben az Air France-hoz, a gyártó Airbushoz, valamint a repülési hatósághoz küldött huszonnégy automatikus üzenet egyik része vészjelzés, a másik része hibaüzenet volt. Ez utóbbiak közül a legelső egyértelműen a légnyomásmérőkre vonatkozik.

Az A320-as Airbus fedélzeti parancsnokaként dolgozó szakszervezeti vezető hozzátette: a repülőgépek által folyamatosan - tehát nem csupán probléma esetén - küldött kódolt üzenetekből nem lehet egyértelműen megállapítani a baleset okát, arra végleges választ csak a feketedobozok adhatnak, már amennyiben sikerül azokat az óceánban megtalálni.

Bíznak az Air France-ban

Mint arról az InfoRádióban korábban beszámoltunk, a légikatasztrófa ügyében megszólaló szakemberek egy része azt feltételezi, hogy a légnyomásmérők eljegesedtek, aminek következtében az automata ellenőrző rendszer többé nem tudta mérni a gép repülési sebességét, és kikapcsolta a robotpilótát. A valószínűleg viharban repülő pilóták azonban nem tudták pontosan meghatározni gépük sebességét, így a feltételezések szerint vagy túl nagy sebességre kapcsoltak, amitől az Airbus darabokra hullt, vagy túlságosan lelassítottak, amitől kormányozhatatlanná válhatott a gép.

François Hamant mindenesetre hangsúlyozta: a pilóták bíznak az Air France vezetésében, és nem gondolják, hogy a baleset kapcsán eltitkolnának valamit a közvélemény elől, azt azonban elvárták volna tőlük, hogy a régi légnyomásmérőkkel rendelkező Airbusokat félreállítsák, amíg új műszereket nem szerelnek rájuk. "Mivel ez nem történt meg, úgy éreztük, figyelmeztetnünk kell a pilótákat" - tette hozzá.

A légitársaság egyébként 2007 vége óta dolgozik a Pitot-csövek lecserélésén, és a cég vezetése a balesetet követően bejelentette: felgyorsítják a munkálatokat. A pilótáknak azt ígérték, hogy a hét végére minden gépen a háromból legalább két légnyomásmérőt kicserélnek, június végéig pedig a fennmaradókat is helyettesítik.

Sok volt az incidens

Időközben a France Info rádió megszerzett egy belső jelentést az Air France-tól, melyből kiderül: tavaly az A330-as és A340-es gépeken "jelentős számú", a sebességmérőkkel összefüggő, súlyos következmények nélküli incidens történt.

François Hamant a hírrel kapcsolatosan hangsúlyozta: 2008-ban világszerte megszaporodtak a régi típusú Pitot-csövekkel kapcsolatos incidensek, nem csupán az Air France-nál. A franci légitársaságnál a fedélzeti parancsnokok összesen hat rendellenességet jeleztek.

A légikatasztrófát követően egyébként az US Airways amerikai légitársaság bejelentette: minden Airbusukon lecserélik a légnyomásmérőket. A cég egyik szóvivője az AFP francia hírügynökségnek nyilatkozva ugyanakkor hangsúlyozta: elővigyázatosságból döntöttek a lépés mellett, és az nincs összefüggésben az Air France gépét ért szerencsétlenséggel.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást