Kormányzati nyomásra távozik a GM vezérigazgatója

Infostart
2009. március 30. 16:45
A nagy amerikai autócégek átalkítási tervei nem elég jók ahhoz, hogy a washingtoni szövetségi kormány további dollármilliárdokkal tartsa őket életben - jelezte a Fehér Ház. Kedden jár le az a határidő, amikor a három nagy detroiti cégnek be kell mutatnia terveit, de várakozások szerint erre képtelenek lesznek. Ami biztos: mindenképpen masszív elbocsátások következnek

Az autóiparral elégedetlen Obama-kormányzat nyomására távozik a General Motors autógyár vezérigazgatója, a Chryslert pedig felszólították: hozza alá a stratégiai partneri egyezményt az olasz Fiattal, ha további állami segélyeket akar kapni.

Barack Obama elnök és tanácsadói szerint egyik cég sem életképes, ezért nem költik rájuk az adófizetők dollármilliárdjait. A Fehér Ház még egy utolsó szalmaszálként még egy rövid határidőt adtak nekik, hogy bebizonyítsák ennek az ellenkezőjét.

Ha az önálló létre már alkalmatlannak tartott Chrysler egy hónapon belül befejezi a partnerségi tárgyalást a Fiattal, akkor további hatmilliárd dollár kedvezményes hitelt kaphat. A GM 60 napi működéshez kap pénzt. Ezt követően állt fel a cég vezérigazgatója, Rick Wagoner. Helyét Fritz Henderson, a GM elnöke veszi át. A General Motors összeomlása a hozzá tartozó Opel, Saab és Vauxhall révén az európai autóiparban is éreztetné hatását.

A GM 28 milliárd dollárral tartozik befektetőinek és 20 milliárddal saját nyugdíjalapjának. A Chrysler esetében ez 7, illetve 10 és fél milliárd. A General Motors februárban jelezte: megválik 47 ezer dolgozójától, azaz alkalmazottai egyötödétől. Emellett ügynökségek százait zárja be, és négy márkára, a Chevroletre, a Cadillacre, a GMC-re és a Buickra koncentrál. Az Obama-kormányzat jelezte: kész átvállalni a GM és Chrysler garanciális kötelezettségeit.

A Fehér Ház közben már kinevezett egy illetékest, aki az autóiparhoz kötődő városok megsegítését irányítja majd. Ez kommentátorok szerint mindenképpen azt jelzi, hogy Washington már arra az időre készül, amikor az üzemek sokkal alacsonyabb létszámmal dolgoznak majd, ha egyáltalán fennmaradnak. Közben a GM és a Chrysler arra próbálja rávenni a dolgozói szakszervezetet: fogadjon el olyan fizetéseket, amilyeneket az Egyesült Államokban gyártó japán cégek adnak dolgozóiknak. A harmadik nagy cég, a Ford valamivel jobb helyzetben van, mint két riválisa.