Aki meggazdagszik a válságon

InfoRádió / MTI
2008. december 25. 16:19
A válsághoz üzletnek sem rossz: egy amerikai művész a krízist, illetve az 1929-es nagy világválság emlékét lovagolja meg humoros üdvözlőlapok alkotásával. Andrew Schaffer eddig megélhetési gondokkal küzdött, most sikert sikerre halmoz "Vidám gazdasági válságot, boldog újévet!" és hasonló szövegű képeslapjaival.

Az Iowa államból származó 30 éves Andrew Schaffer eddig komoly megélhetési gondokkal küzdött. Most azonban sikert sikerre halmoz "Vidám gazdasági válságot, boldog újévet!" és hasonló feliratokkal ellátott képeslapjaival, amelyeken a hét évtizeddel ezelőtti nagy gazdasági világválság képeit idézi fel fekete humorú, provokatív szövegek kíséretében.

Az egyik képeslapon egy nő egy szövetdarabot vág ki egy ruhából és büszkén közli: "Ajándékot készítettem neked". A képeslap belső oldalán azonban ott az újabb üzenet: "Sajnálom, de el kellett égetnem, hogy felmelegedjek". Ezt tetézi meg az alkotó a sajátos újévi jókívánsággal.

Schaffer elismeri, hogy nem mindenki díjazza humorát. "Egyesek úgy vélték, hogy éppen a legszegényebbeken gúnyolódom. Ráadásul most az átlagamerikaiak azok, akik elvesztik a munkájukat" - mondta.

A művész eddig sem ment a szomszédba egy kis polgárpukkasztásért: tavaly például Darwinnal kívánt boldog karácsonyt, arra hivatkozva, hogy létezik az Egyesült Államokban egy jelentős ateista piac, amely nemigen talál eszméinek megfelelő karácsonyi üdvözlő lapot.

Az ötlet persze meglehetősen merész egy olyan kurzus közepette, amely kétségbe vonja az evolúciós elméletet. Schaffer, aki elmondása szerint mindig olyan nagy fehér szakállú bácsinak képzelte el a Télapót, mint amilyen Charles Darwin volt, állítja: senkit nem akart megbántani azokkal a képeslapjaival sem, sőt a gyerekeket sem szándékozott elijeszteni. Pedig sokan megütközhettek egyik feliratán: "Jó hír, hogy a Télapó létezik. Rossz hír, hogy meghalt".

Andrew Schaffer immár az internetes kereskedelembe is bekapcsolódott. A www.orderofstnick.com oldal révén az idén megötszörözte eladásait 2007-hez képest. És az évnek, akárcsak a válságnak, még nincs is vége.