Kedvezményt kap, aki korszerűbbre cseréli az autóját

Infostart
2008. december 3. 12:26
Csütörtökön jelenti be Nicolas Sarkozy elnök a francia kormány legújabb, a válság ellensúlyozására kidolgozott gazdaságélénkítő tervét. A sajtóban eddig kiszivárgott információk szerint egyebek mellett 1000 eurós kedvezményt kapnának azok a vásárlók, akik lecserélik 10 évesnél idősebb gépkocsijukat. A hírre az autógyártók papírjai meglódultak a párizsi tőzsdén.

Az államfő az észak-franciaországi Douai városban mondja el az immár kilenc napja beharangozott beszédét. A helyszín kiválasztása nem véletlen, a település életében meghatározó az autóipar - itt működik ugyanis a Renault egyik gyára -, és Nicolas Sarkozy köztársasági elnökjelöltként itt mondta el egyik első beszédét 2006 március 28-án.

A tekintélyes Le Monde napilap értesülése szerint az egyik - még nem véglegesített - elképzelés az, hogy az állam 1000 eurót (mintegy 260 ezer forintot) fizetne minden olyan autótulajdonosnak, aki környezetkímélő járműre cseréli le 10 évesnél idősebb gépkocsiját.

Ez az intézkedés 200 millió euróba kerül, és valójában kiegészíti a környezetvédelmi kerettörvény által korábban bevezetett "szuper bónuszt", melynek értelmében 300 eurót kap az a vásárló, aki zöldnek minősülő autót vesz 15 évesnél idősebb gépkocsija helyett.

A fentiek mellett további, egyelőre nem ismert "fiskális lépésekre" is sor kerül az új gépkocsik eladásának elősegítésére. Az autóipar iránti kormányzati erős figyelem nem véletlen: az ágazat közvetlen vagy közvetett formában 2,5 millió embert foglalkoztat Franciaországban, és mint az InfoRádióban korábban arról beszámoltunk, a válság miatt a gyártók több üzemben több hetes kényszerszabadságot rendeltek el decemberben.

A helyzet súlyosságát mutatja, hogy a Renault elnöke hétfőn figyelmeztetett: drasztikus leépítéseket kell végrehajtaniuk az autógyártóknak azokban az országokban, ahol a kormányok nem sietnek a segítségükre. A francia autógyártók szövetsége pedig a hét elején tette közzé legfrissebb adatait, melyek szerint idén 14 százalékkal kevesebb új gépkocsit helyeztek forgalomba a tavalyi év azonos időszakához képest, ami azt jelenti, hogy 2008-ban összesen 145.918 autóval kevesebb kelt el.

A közgazdászoknak nem tetszik

A Nicolas Sarkozy által még be sem jelentett - a kilencvenes évek elején már alkalmazott - intézkedést egyes közgazdászok máris bírálják, mondván, az csupán addig pörgeti fel az eladásokat, amíg az állami támogatási keret tart. A hírre azonban az autógyártók papírjai szárnyalni kezdtek kedden, a párizsi tőzsdén. A Peugeut és a Renault részvényei több mint kilenc százalékot emelkedtek, a decemberben a dolgozóit szintén kényszerszabadságra küldő, Magyarországon is jelen lévő Michelin gumiabroncs-gyártó papírjai pedig több mint hat százalékkal értek többet.

A kormány másik jelentős cselekvési terve az ingatlanszektor, és vele együtt az építőipar megmozdítására irányul, a hatóságok ugyanis attól tartanak, hogy két év múlva lakásválság alakulhat ki Franciaországban. Ezzel kapcsolatban a Le Parisien napilap úgy értesült, hogy Nicolas Sarkozy csütörtökön bejelenti az alacsony jövedelműek által igényelhető kamatmentes lakáshitel felső határának drasztikus megemelését. Ez jelenleg nem haladhatja meg a megvásárolni kívánt ingatlan árának húsz százalékát, és a megítélhető összeg az igénylő jövedelmének, valamint az eltartott gyermekek számának függvényében változik.

A Le figaro napilap úgy tudja, az intézkedéscsomag egy sor környezetvédelemmel kapcsolatos elemet is tartalmaz majd, és értesülése szerint Nicolas Sarkozy arról is beszélni fog, hogy az állam a jövőben az eddiginél lényegesen gyorsabban téríti vissza az áfát. A franciák egyébként letettek arról a korábbi tervükről, hogy csökkentsék az áfát, mivel ahhoz az Európai Unió jóváhagyására lett volna szükség.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást