"Jól vannak. Úgy bánunk velük, ahogy a háborús foglyokkal szokás a nemzetközi szerződések szerint. Kapcsolatba léphetnek a családjukkal. Oda mennek, ahova akarnak, náluk vannak a kulcsaik, a saját ágyukban alhatnak. Csak a hajót nem hagyhatják el" - mondta el a BBC-nek egy Daybadként bemutatkozó szomáliai kalóz azt elrabolt szaúdi tanker legénységével kapcsolatban.
Mint Daybad mondta, nem vállalatok, hanem közvetítők jelentkeztek be a tárgyalásokra, "márpedig bennük nem lehet megbízni". Hozzátette: "természetesen váltságdíjért fogtuk el a hajót, de senki nincs, akivel tárgyalhatnánk erről."
A kalóz cáfolta, hogy 25 millió dollárt követelnének a hajóért és a személyzet szabadon bocsátásáért, de nem volt hajlandó megmondani, hogy pontosan mennyit is kérnek.
A hajó lengyel kapitánya, Marek Nishky a BBC-nek megerősítette a kalóz állításait, és azt mondta, "nincs miért panaszkodniuk".
A brit és a szaúdi kormány arra kérte a hajó tulajdonosát, hogy ne fizesse ki a követelt váltságdíjat. David Miliband londoni külügyminiszter szerint ugyanis ez csak további akciókra bátorítaná a kalózokat.
A Sirius Star nevű szaúdi tankerért korábbi hírek szerint tízmillió dolláros váltságdíjat követeltek a kalózok. A hajó rakományostul százmillió dollárt ér, és kétmillió hordó olajat szállít, ami egyenlő egész Franciaország napi szükségletével - és a szaúdi napi kitermelés negyedével. Fedélzetén huszonöt fős legénység volt. Ez az eddigi legnagyobb zsákmány, amely a kalózok kezébe került.
Pénteken a világ legnagyobb hajózási vállalata, a Maersk megváltoztatta hajói útvonalát. Azok ezentúl a szomáliai vizekre vezető Szuezi-csatorna helyett a Jóreménység-fokát megkerülve közlekednek majd.
Nemrég a Független Tankertulajdonosok Szövetsége is felszólította tagjait, hogy kerüljék el a veszélyes környéket.