"Nem hagyjuk csődbe menni az autóipart, hiszen ez Európa egyik közös állandója" - jelentette ki hétfőn Párizsban Nicolas Sarkozy, miután megbeszélést tartott Angela Merkel német kancellárral.
A francia államfő azt mondta: nem lehet, hogy miközben az amerikaiak 25 milliárd dolláros segélycsomaggal sietnek autógyáraik megmentésére, addig Európában karba tett kézzel nézzék a gyárak kínlódását, és még arra is kötelezik őket, hogy környezeti szempontból egyre tisztább járműveket gyártsanak.
Az Európai Unió soros elnöki tisztét is betöltő Nicolas Sarkozynek ugyanakkor nem sikerült az egyórás találkozó alatt meggyőznie a német kancellárt, hogy az eddig megígértnél több pénzzel járuljon hozzá a mintegy 130 milliárd eurós, az autóipart is érintő közös európai gazdaságélénkítési tervhez, melyet várhatóan szerdán jelentenek be Brüsszelben.
Angela Merkel elismerte Párizsban, hogy fontos a válságra adott "közös európai válasz", de úgy vélte, az európai gazdaság felpörgetésére szánt 32 milliárd euró elkülönítésével a németek megtették a legfontosabbat, és a továbbiakban "nem szabad kapkodni".
A francia köztársasági elnök a német álláspont ellenére is igyekezett optimista maradni, mondván, a kancellár asszonnyal ugyanazt akarják, csak némiképp eltérő eszközökkel: Európában tartani az ipart, de nem protekcionista korlátok felállításával, hanem az innováció, a kutatás és a technológiai fejlesztés támogatásával.
"A magunk részéről már eldöntöttük, hogy támogatjuk az elektromos, illetve a kevésbé környezetszennyező járművek gyártását" - tette hozzá Nicolas Sarkozy.
Hideg zuhany
Beszédével csaknem egy időben a francia Peugeot-Citroen autógyártó bejelentette: hétezer dolgozót küld több mint egy hónapos kényszerszabadságra. A hír hideg zuhanyként érte a szakszervezeteket, hiszen a cég a múlt héten azt jelezte, hogy mintegy 3500 dolgozó elbocsátására készül, és decemberben kéthetes kényszerszabadságot rendel el.
A folyamatosan romló gazdasági kilátások miatt a legújabb tervek szerint több üzemben csaknem egész decemberben szünetel a termelés, 2009 áprilisától pedig az éjszakai műszak megszüntetését is elrendelhetik.
Korábban - mint arról az InfoRádióban beszámoltunk - a legnagyobb francia autógyártó, a Renault jelentette be, hogy elbocsájtja mintegy 4000 dogozóját, az utolsó negyedévben 25 százalékkal csökkenti termelését, munkásait pedig több hetes kényszerszabadságra küldi.