A dokumentum készítői megpróbáltak a lehető legkonkrétabban fogalmazni. Egyik legfontosabb üzenetük az, hogy a fogyasztók igyekezzenek minél kevesebb csomagolóanyagot hazavinni a boltokból. Ennek érdekében azt javasolják, hogy inkább kimért, mint előrecsomagolt zöldséget vagy gyümölcsöt vegyenek a hipermarketekben, és azt írják: a környezet szempontjából előnyösebb például egyszerre egy kiló rizst vásárolni, mint kétszer fél kilót.
Arra biztatják továbbá a francia vásárlókat, hogy inkább csapvizet igyanak, mert az sokkal olcsóbb, és az erősen környezetszennyező műanyagpalackkal sem kell vesződniük. Eltanácsolnak az egyszer használatos termékek vásárlásától, azokat pedig, akik házakban laknak, komposztkészítésre buzdítják.
Kifejezetten a cégeknek, irodáknak szól az a tanács, hogy csak a legszükségesebb esetben nyomtassák ki a dokumentumokat, és akkor is úgy, hogy a papír mindkét oldalát felhasználják. A 10. pont pedig valószínűleg a francia termelői füleknek is kellemesen hangzik a jelenlegi válságban: az ügynökség ugyanis azt javasolja a fogyasztóknak, hogy lehetőleg hazai termékeket vegyenek.
A tízpontos javaslat olvastán szembetűnő azonban, hogy azokat csaknem mind a fogyasztóknak címezték, a túlcsomagolásért felelősökről pedig nem esik szó benne.
Ezzel kapcsolatban a környezetvédelmi minisztérium sajtóosztályának egyik munkatársa az InfoRádiónak elmondta: "a tárca már több hónapja megállapodást kötött a nagy áruházláncokkal, melyben ez utóbbiak a csomagoláshoz használt anyagok mennyiségének csökkentését, valamint a kasszáknál adott műanyag szatyrok fokozatos megszűntetését vállalták". Szerinte ennek tudható be, hogy az ügynökség elsősorban a fogyasztóknak igyekszik tanácsokat adni.
Három ország érdeklődik
A környezetvédelmi minisztériumhoz tartozó hivatal a november 22-én megkezdődött "Hulladékcsökkentési hétre" időzítette a dokumentum nyilvánosságra hozatalát, mellyel egy időben az eddigi eredményeiket is közzétették. Az ügynökség ugyanis 370 önkéntes háztartással három hónapos kísérletet folytatott, melynek azt kellett kideríteni, hogy a most meghirdetett tíz pont alkalmazása milyen mértékben csökkenti a háztartási szemétképződést.
Franciaországban ugyanis az évente keletkező 850 millió tonnányi hulladékból 28 millió tonnát a háztartások állítanak elő. A kísérleti eredmények az ügynökség illetékesei szerint kifejezetten pozitívak: a leglátványosabb visszaesést a komposztálható hulladék terén tapasztalták, amely éves szintre kivetítve a személyenkénti 88 kilogrammról 63-ra csökkent, és átlagosan 10 kilogrammal volt kevesebb a műanyag, illetve a papír hulladék is.
Ez utóbbi főleg a reklámújságok elutasítását jelző matricák kiragasztásának köszönhető. Az eddigi kísérleti eredményeken felbuzdulva a környezetvédelmi ügynökség munkatársai nemcsak országos, hanem már uniós keretekben gondolkodnak: azt remélik, hogy az év végéig az Európai Unió soros elnökségét betöltő Franciaország hatására a többi tagállam is csatlakozik majd a hulladékcsökkentési programhoz.
Eddig három ország, Belgium, Spanyolország és Portugália jelezte érdeklődését.