A lányok már a fejlődés korai szakaszában is drámaian fölülmúlják a fiúkat a hivatalos adatok szerint - beleértve ebbe az alapvető műveltséget, a kommunikációt és a képzeletet is. A lányok 58 százaléka kompetens minden téren, míg fiúk közül csak 41 százalék - mutatják egy friss kutatás adatai.
Az olvasás és írás közti különbség az utóbbi három évben növekedett meg. Az eredményeket az angol kormány által finanszírozott, 556 ezer, négy és öt éves gyermeket vizsgáló kutatásból nyerték. Eszerint a fiúk többsége nem áll teljesen készen arra, hogy iskolába menjen.
A nemi különbségek később, az egész általános és a középiskola alatt is fönnállnak. 16 évesen tízből hét lány tette le sikeresen a GCSE-et, az érettségihez hasonlatos vizsgát, addig tíz fiú közül csak hat.
Egyszerűem később érnek
A szakértők szerint a fiúk természetes módon később érnek. A kormány szerint a Korai Évek program tisztességes oktatást nyújt a kicsiknek az első öt évben. A kritikák szerint viszont az már elévült. A programot 2000-ben vezették be, de 2008 szeptemberében vált kötelezővé minden iskola előtti oktatási intézményben. Sue Palmer író, korábbi igazgató szerint a programot első éveiben is rengeteg kisfiú sikertelenül végezte el.
Szerinte a fiúk és lányok közti különbség a természetből, a neveltetésből és a kultúrából fakad. "Kezdettől fogva hátrányban vannak a fiúk - mondja. - Sokkal több játékra van szükségük, hogy tanuljanak, és kevesebb szisztematikus, ülős munkára". Márpedig az iskola előtti oktatás ebből áll.
A program végén a tanárok mérik fel a gyerekek képességeit. A lányoknak a 70, a fiúknak csak az 52 százaléka rendelkezett megfelelően fejlett képességekkel, az olvasásban a lányok 76 százalékával szemben a fiúknak csak a 65 százaléka teljesített jól.