Az elnökválasztás után az Egyesült Államok leckét adott a politikai kultúrából. Ideológiai ellenfelek nyújtottak kezet egymásnak, és hangoztatták, hogy a nemzet javáért készek együtt dolgozni. Egészen idáig.
Úgy tűnik, az amerikai autóipar, néhány millió amerikai és több ezer külföldi, például európai állás kerül veszélybe azzal, hogy a washingtoni Capitoliumban a politikusok ismét azt csinálják, amit általában: politizálnak és pontokat próbálnak elérni egymással szemben.
A szenátusi demokraták hirtelen levették a napirendről azt a szavazást, amelynek nyomán 25 milliárd dollár rendkívüli hitelhez jutott volna Detroit - azaz a három nagy amerikai autógyártó: a Chrysler, a General Motors és a Ford.
Nemcsak a dolgozók profitáltak volna ebből, de a beszállítók, autókereskedők és az üzemeket megadóztató önkormányzatok is. "Ha igaz, amit a General Motors mond, és csődbe mennek, akkor összeomlik a kártyavár" - fejtegette George Voinovich ohiói republikánus szenátor.
A Fehér Ház visszavág
A válság ideológiai zűrzavart is okoz: a demokraták hagyományosan jobban hajlanak az állami beavatkozásra, a republikánusok pedig általában azt mondják: a piac döntse el, melyik az életképes vállalkozás. Most azonban éppen a demokraták makacsolták meg magukat, és azt mondják: Bush elnök, ha akarja, rendelettel odaítélheti a pénzt, ők viszont nem szavaznak róla.
Egy másik javaslatuk az: Henry Paulson pénzügyminiszter a bankoknak adott 700 milliárdos mentőcsomagból csippentsen le, és segítsen az autóiparon. Az ágazatot éppen a hitelválság fojtogatja: az eladások meredeken esnek, miután a vásárlók vagy kivárnak, vagy nem kapnak hitelt, vagy már be is dőlt a hitelük.
Ha a Kongresszus most két hónap szabadságra megy, úgy, hogy nem szavazott a kérdésről, akkor a képviselőké lesz a felelősség, hogy jegeltek egy fontos ügyet - vágott vissza a Fehér Ház, amely nem akar hozzányúlni a bankrendszer pénzéhez.
Megoldás az lehet, ha a környezetbarát kocsik tervezésére ősszel megítélt 25 milliárd dollárt a Kongresszus átirányítja az autógyártók azonnali költségeinek fedezésére.