"A második világháború óta nem tapasztalt ilyen mértékű válságot az autóipar" - nyilatkozta a francia sajtónak Patrick Pélata, a Renault vezérigazgatója, hozzátéve: a szélsőségesen változó helyzet miatt továbbra is rendkívül nehéz hosszú távra tervezni.
A Renault értékesítése csoportszinten 16 százalékkal esett vissza a tavalyi évhez képest, és azokban az államokban, ahol a gyár jelen van - Oroszországban, Brazíliában, Romániában és Törökországban - a piacok "brutális" módon lelassultak.
Ez utóbbi jelenséggel kapcsolatban Patrick Pélata úgy fogalmazott: "egy hónapja még senki sem gondolta volna, hogy a válság Oroszországot és Brazíliát ilyen mértékben fogja érinteni".
A vezérigazgató szerint most az egyik legnagyobb kihívást a meglévő raktárkészletek kezelése, illetve értékesítése jelenti. A kiélezett helyzetben a Renault saját marketing eszközeivel siet márkakereskedői segítségére, emellett Németország és Franciaország területén saját maga finanszírozza a márkakereskedők közötti gépkocsi mozgásokat.
Ezzel párhuzamosan a gyárakban folyamatosan csökkentik a termelést, a dolgozókat pedig Romániától Törökországig, Spanyolországtól Brazíliáig november és december folyamán két-három hetes kényszerszabadságra küldik.
"A tavalyi év azonos időszakához képest az utolsó negyedévben összességében 25 százalékkal csökkentjük a termelésünket" - mondta a vezérigazgató, hozzátéve: minden olyan tervezett beruházást felülvizsgálnak, ami nem elengedhetetlenül fontos a cég számára. Így például Indiában a tervezett két gyártósor helyett csak egyet fognak megépíteni. Ugyanakkor nem változtatnak számottevően a jövő évi termelési tervükön, és a Megane legújabb típusának e hétre tervezett bemutatóját is megtartják Párizsban.
Az autógyártókat egyre nagyobb mértékben sújtó válság ellenére a francia kormány - a némettől eltérően - egyelőre nem tervezi a hazai autógyárak megsegítését. A gazdasági miniszter hétfőn egy rádiónyilatkozatban azt mondta: minden támogatásnak előbb uniós szinten kell megfogalmazódnia, melyet majd nemzeti szinten alkalmazni lehet.
Christine Lagarde szerint szükség esetén "valószínűleg" az Európai Fejlesztési Bank fog a gyártók segítségére sietni.