Emberi mulasztás vezethetett a tengeralattjáró tragédiájához

Infostart
2008. november 10. 17:16
Emberi mulasztás és túlzsúfoltság vezethetett a hétvégi tragédiához egy orosz tengeralattjárón - állítják szakértők. A csendes-óceáni flottához tartozó atommeghajtású tengeralattjárón 20 ember fulladt meg, amikor a légtérbe freont fecskendező tűzoltó rendszer váratlanul működésbe lépett. Az áldozatok többsége civil karbantartó volt.

Miközben az orosz távol-keleten gyásznapot tartanak, a haditengerészet pedig gondatlanságból okozott emberölés vádjával vizsgálatot indított a vasárnapi tengeralattjáró tragédia ügyében, szakértők és veteránok is megszólaltak az ügyben.

A balesetben - amelynek során váratlanul működésbe lépett a freongáz-alapú tűzoltórendszer - 20-an haltak meg. Az áldozatok közül három tiszt, a több polgári alkalmazott volt.

A freon kivonja a levegőből az oxigént és így oltja el a tüzet - úgy tűnik, hogy sok áldozatot a tengeralattjáró tűz fészkének hitt szakaszába zártak, és a szerencsétlenül jártak nem fértek hozzá időben az oxigénmaszkokhoz.

A NATO által Akula II osztályba sorolt Nyerpa atommeghajtású tengeralattjárón 208 ember tartózkodott, pedig normális helyzetekben a személyzet ennek harmada, 73 fő. Alekszandr Pokrovszkij nyugalmazott kapitány szerint az okozhatta a tragédiát, hogy túl sok volt a civil a fedélzeten.

Egy fórum más hozzászólói szerint a polgári karbantartók nem ismerik jól az ilyenkor használatos lélegeztető berendezéseket. Gennagyij Illarionov volt parancsnok azt mondta a RIA hírügynökségnek: nem lehet kizárni, hogy a civilek egy része nem is kapott oxigénmaszkot. A körzet kormányzója szerint azok, akiknél maszk volt, túlélték a balesetet.

Nem is kaptak oxigénmaszkot?

A távol-keleti terület szövetségi főnyomozójának szóvivője szerint "a tűzvédelmi rendszer engedély nélküli aktiválása" okozta a balesetet. Kérdés, hogy a számítógép-vezérelt rendszer magától lépett-e működésbe, vagy valaki tévedésből bekapcsolta azt.

A Dmitrij Medvegyev elnök által elrendelt szövetségi vizsgálat várhatóan a hétvégén zárul le. Az orosz média felvetette, hogy nem lehetett elég oxigénmaszk a járművön.

Az új építésű Nyerpát éppen a Japán-tengeren tesztelték, amikor bekövetkezett a baleset. Indiai hírportálok szerint a tengeralattjárót tíz évre az indiai haditengerészetnek készültek bérbe adni. Ezt később illetékesek cáfolták. Az Akula II osztályba a leghalkabb és legveszélyesebb orosz atom-tengeralattjárókat sorolja a NATO.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást