Mitől félhetnek az amerikai közvélemény-kutatók?

InfoRádió / MTI
2008. november 3. 18:27
"Dewey defeats Truman" - idézte a Chicago Daily Tribune éppen hatvan éve közölt, azóta is világhíres főcímét a hétfői The Times, annak illusztrálására, hogy a demokrata jelölt, Barack Obama egyértelmű előnyét mutató amerikai közvélemény-kutatóknak - és a demokratáknak - továbbra is van okuk tartani az előrejelzések kudarcától.

Az amerikai napilap az 1948-as elnökválasztás másnapján hozta a téves beszámolót, miszerint Thomas Dewey, New York állam akkori republikánus kormányzója legyőzte a hivatalban lévő demokrata párti elnököt, Harry Trumant.

Az akkori előzetes felmérések egyértelműen Truman vereségét vetítették előre; a világsajtóban azóta is rendre felbukkanó híres fényképen a választást mégis megnyerő elnök széles mosollyal tartja fel a chicagói újságot a fotósoknak.

A londoni The Times hétfői elemzése szerint két oka is lehet annak, hogy szerdán John McCain, a republikánusok jelöltje hasonló diadalmas mosollyal mutogatja majd a vereségét jósló előrejelzéseket.

Az egyik az, hogy az amerikai közvélemény-kutatók még mindig nem súlyozzák felméréseik eredményét annak a tendenciának a figyelembevételével, hogy a "kevésbé divatos" párt szavazói nem árulják el valós választási szándékaikat.

A brit előrejelző cégek, tanulva a számukra súlyos kudarcot hozó 1992-es választásokból - amikor mindenki John Major konzervatív kormányának vereségét és a Munkáspárt győzelmét prognosztizálta, Major mégis győzött -, most már beleszámolják eredményeikbe a "félénk választók" valószínű arányát, az amerikaiak nem - olvasható a The Times elemzésében.

Etnikai kártya

A brit lap szerint a másik lehetséges buktató az úgynevezett Bradley-effektus. Az 1982-es kaliforniai kormányzóválasztáson még az exit pollok is az afroamerikai Tom Bradley győzelmét jósolták - Bradley mégis vereséget szenvedett. Sokan úgy vélik -- bár ez továbbra is csak elmélet -, hogy a választók bőrszíne miatt utasították el a jelöltet, csak ezt a felmérőknek nem akarták bevallani. Nem történhet-e meg ugyanez Obamával is? - teszi fel a kérdést a The Times szemleírója.

A lap szerint ugyanakkor nem csak ezek azok az okok, amelyek alapján kétségbe lehet vonni az amerikai közvélemény-kutatások hitelességét. Előfordulhat ugyanis, hogy a felmérések nem túl-, hanem alábecsülik Obama várható eredményét.

Az előrejelző cégek általában az előző választások alapján valószínűsítik, hogy ki fog elmenni szavazni, ezúttal azonban van alapja annak a feltételezésnek, hogy az Obama-párti fiatalok és afroamerikai választók olyan számban voksolnak, mint még soha.

Bizonytalanság forrása még a mobiltelefon terjedése is. A választók egy részének - általában a fiataloknak és a szegényebbeknek - ugyanis már nincs vezetékes telefonja, a közvélemény-kutatók azonban továbbra is csak véletlenszerűen kiválasztott vezetékes telefonokat hívnak - figyelmeztet a The Times.