"McCain teli torokból kiabál, Obama hangosbeszélőt használ"

InfoRádió / MTI
2008. október 30. 06:37
Példátlanul hosszú, félórás kampányreklámmal fordult az amerikai szavazókhoz több országos tévécsatornán szerda este fő műsoridőben Barack Obama, a Demokrata Párt elnökjelöltje. A hat nappal a jövő keddi elnökválasztás előtt sugárzott reklámblokkért az Obama-stáb 1-1 millió dollárt fizetett a CBS, az NBC és a Fox csatornának.

"Nem leszek tökéletes elnök, de mindig tisztázni fogom, hol állok, mindig őszinte leszek az előttünk álló kihívásokat illetően (...) meghallgatom Önöket, ha nem értenek egyet velem" - mondta a kampányból bejátszott videorészletek között Obama. Üzenetében arra koncentrált, hogy adóprogramja hogyan segítene a középosztálynak.

Obamát a félórás blokk végén élőben is mutattak egy floridai kampánygyűlésről. "Jövő héten az Önök segítségével győzni fogunk, és közösen megváltoztatjuk ezt az országot és a világot" - hangoztatta Obama a több tízezres tömeg előtt, amely óriási tapssal fogadta lelkesítő beszédét.

A két vezető amerikai hírcsatornán a demokrata jelölt kampányreklámja nem volt látható. A CNN az Obama-stáb megkeresésére közölte, hogy nem szán 30 percet egy reklámra; ehelyett a kampányról, a jelöltekről és a kérdésekről tudósított, később hírként számolt be az Obama-reklámról. A konzervatív Fox News előzetesen közölte, hogy az Obama-stáb nem kereste meg a reklámajánlattal.

Ross Perot-nak nem jött be

Ilyen hosszú reklámidőt utoljára 1992-ben vásároltak az elnökválasztási kampányban, akkor a független jelöltként induló Ross Perot milliárdos próbálta ily módon esélyeit növelni.

Az Obamánál sokkal szerényebb pénzeszközökkel rendelkező republikánus jelölt, John McCain stábja persze nem hagyta szó nélkül a félórás Obama-reklámblokkot. A legújabb, szerdai republikánus reklám szerint Obama "elegáns beszédei, nagy ígéretei és tévéfilmje mögött ott húzódik az igazság: válság van itthon és külföldön, Barack Obamának pedig nincs olyan tapasztalata, amilyenre Amerikának szüksége van (...) Obama még nem készült fel".

A két elnökjelölt reklámlehetőségei közötti különbséget egy szakértő úgy jellemezte, hogy McCain teli torokból kiabál, miközben Obama hangosbeszélőt használ. Obama eddig 660 millió dollárnyi adományt gyűjtött össze, ez csaknem kétszerese McCainének.

Az Obama-stáb a pénzügyi előnyt arra használja, hogy soha nem látott mennyiségű reklámmal árasztja el a kulcsállamokat; Obama csak októberben több mint 100 millió dollárt költött tévés kampányára. A jelöltek kampánya az utolsó napokban rendkívüli mértékben felpörgött; a hírcsatornák naponta többször élőben sugározzák Obama és McCain fellépéseit.

Obama a következő napokban interjút ad egyebek mellett az ABC News és az MSNBC csatornának, McCain szerda este a CNN hírtelevízióban volt látható.