A kép, mint címe is mutatja, vizililiomokat ábrázol a művész kertjének tavában. A BBC televízió bemondója kedd este tréfás megjegyzést tett hozzá a szenzációs hírhez: "Ha jól számítom, liliomomként egymillió fontot fizetett valaki."
Monet négyszer festette meg a témát, de szakértők szerint ez az egy méterszer két méteres kompozíció a legszebb közülük. Eddig egy amerikai milliomos magángyűjteményének féltve őrzött kincse volt.
A Monet-festmények régebbi árrekordját idén májusban állította fel az Argenteuil-i vasúti híd című kép, ami akkor 20 millió 900 ezer dollárért kelt el, tehát az új rekord a réginek majdnem a kétszerese.
A Christie's árverési terme zsúfolásig megtelt kedden, annál is inkább mert a Monet-liliomokkal együtt szerepelt egy szép, korai Picasso is, valamint Degastól egy balett-táncosnő képe.
De az izgalom akkor hágott tetőfokára, amikor a fehérkesztyűs teremszolgák a Monet-t emelték fel bemutatásra. Az ár egyre magasabbra szökött, végül már félmilliónként ugrott feljebb.
Hárman küzdöttek a műkincs megszerzéséért, ketten telefonon, s harmadikként egy hölgy az első széksorban. Amikor az ajánlatok megközelítették a negyven millió angol fontot, a hölgy megkérdezte, kaphatna-e egy kis gondolkodási időt. "Amennyit csak parancsol" felelte készségesen az árverés vezetője.
Nem tudható, min gondolkodott egy percig a valószínűleg nem önmaga képviseletében jelen lévő hölgy, talán azon, hogy valóban tartja-e majd felszökött értékét ez a festmény. De azután nagy levegőt vett, bólintott és legyőzte két telefonos vetélytársát. A jutalékkal együtt a negyven millió fontnál, azaz 80 millió dollárnál többet kell fizetnie.
A világ nagy műkereskedő árverési csarnokai nem panaszkodhatnak napjainkban. Elsősorban orosz, arab és dél-kelet ázsiai milliárdosoknak van kellő mennyiségű költőpénzük manapság, és a lehetőségek miatt a régi gyűjtők hajlandók megválni egy-egy kincsüktől. Néhány hete az Angliában élő orosz tőkés, Roman Abramovics vásárolt két modern festményt összesen hatvan millió angol fontért.
A hölgy egyelőre nem árulta el, kinek vette meg Monet vizililiomait. Bizonyára magángyűjtőnek. Aki a kép párját akarja látni, az a new yorki Metropolitan múzeumba menjen el. A negyedik változatot még a második világháború előtt ketté vágták, de mind a két kép magánszemélyek palotáját díszíti.