Megújul Prága belvárosa

InfoRádió / MTI
2008. április 14. 10:20
Néhány éven belül visszakapja régi arculatát Prága modernkori központja, a Vencel tér. A belvároson áthaladó főút forgalmát a tervek szerint a föld alá rejtik.

A Moldva-parti cseh főváros önkormányzata és az állam közös megállapodása alapján két éven belül megkezdődik a tér felső részét lezáró Cseh Nemzeti Múzeumnak és környékének az átfogó felújítása, miközben a föld alá rejtik a várost átszelő észak-déli autópálya megfelelő szakaszát is.

A város ma legforgalmasabb útvonalát még a hatvanas években tervezték, nem számolva azzal, hogy valamikor majd ilyen hatalmas méretűre duzzadhat az átmenő gépkocsiforgalom. A sztráda így évtizedek óta gyakorlatilag elvágja a Vencel teret a nemzeti múzeumtól, a Smetana színháztól, a főpályaudvartól és az történelmi Vinohrady bulvártól, amelyek korábban szervesen összetartoztak.

A mintegy három évre tervezett munkák értéke meghaladja a 10 milliárd koronát (100 milliárd forint), s várhatóan komoly fennakadásokat fog okozni a belvárosi közlekedésben.

Legkésőbb 2014-ben azonban a Vencel tér felső része, amelynek egyik központi eleme Szent Vencel közismert lovas szobra, a mainál sokkal nyugodtabb hely lesz, s a környék újra sétatérré alakulhat át, mint volt legutóbb a hatvanas években.

A projekt kapcsolódik a vasúti főpályaudvar tavaly megkezdett átfogó rekonstrukciójához. A főpályaudvart a hetvenes években újították fel és alakították át, azt követően, hogy elkészültek a helyi metróállomások.

Azóta azonban állapota nagyon leromlott, tele van hajléktalanokkal, s ezért több mint három milliárd koronás befektetéssel újra átépítik, hogy megfeleljen a kor követelményeinek. A főpályaudvar és a Vencel tér közé újra visszatér a villamos is.

Ugyanakkor a következő években be kellene fejezni a Prágát körülölelő autópálya-gyűrű építését is, ami jelentősen csökkentené az észak-déli autópálya városon keresztüli forgalmát.

Szakértői számítások szerint manapság naponta több mint 100 ezer gépkocsi halad át az észak-déli autópálya belvárosi szakaszán. A körgyűrű létrehozása után ez a felére csökkenne, ami az autópálya föld alá rejtésével együtt a mainál sokkal nyugodtabbá tenné ezt, a turisták által kedvelt városrészt.