Az autósok Nagy-Britanniában 1974 óta szabadon furikázhatnak egészen addig, amíg el nem érik a 70 esztendős korhatárt. Ettől kezdve háromévente ki kell tölteniük egy adatlapot, amelyen nyilatkoznak arról, hogy továbbra is alkalmasak a vezetésre, és nem epilepsziásak, nincs cukor- vagy szívbetegségük.
Egy kutatás azonban megállapította, hogy a sofőröknek csupán egytizede vallja be, hogy olyan betegsége van, amely befolyásolhatja vezetői képességeit.
A szakértők szerint a legtöbben tudják, mikor kell abbahagyni a vezetést, egyesek azonban képtelenek elfogadni, hogy szellemi vagy fizikai állapotuk miatt veszélyforrássá váltak.
Nagy-Britanniában jelenleg másfélmillió, 75 évnél idősebb autós közlekedik az utakon, számuk pedig jelentősen nő majd, hiszen a baby boom-korosztály fölött is múlik az idő.
IQ-teszt ötévente
Éppen ezért a kormány arra készül, hogy módosítsa a megfelelés ellenőrzésének feltételeit: hamarosan a parlament elé kerül az a javaslat, amelynek értelmében a 75 év feletti sofőröknek ötévente IQ-tesztet kellene kitölteniük, és más módokon is vizsgálnák, hogy alkalmasak-e még a vezetésre.
Sok olyan idős sofőr van, aki szerint a kormány a rossz oldalról közelíti meg a kérdést: ezek az emberek úgy vélik, hogy a fiatalabbakat kellene gyakrabban vizsgáztatni, mert ők okozzák a legtöbb súlyos balesetet.
Veszélyesebbek?
A kutatások ugyanakkor azt mutatják, hogy az időseknek nincs igazuk: sokkal nagyobb az esélye ugyanis annak, hogy ők okoznak sérüléssel járó vagy halálos balesetet.
A szakértők azzal érvelnek, hogy az idős embereknek többek között hosszabb a reakcióidejük, és tovább tart számukra, hogy felmérjék a veszélyes szituációkat.
A kormányzat nemcsak az idősekre, hanem a fiatalokra vonatkozó szabályokat is módosítaná: a jelenlegi, 17 éves korhatár helyett csak 18 éves korban engedélyezné, hogy az ifjak kísérő nélkül vezessenek, és alacsonyabban határozná meg a megengedett véralkoholszintet is.
Elfogyott a türelem a határ túloldalán: Burgenland hadat üzent a kormánynak