A NATO-besorolás szerint Oscar-II-es osztályú tengeralattjáró 2000. augusztus 12-én tett szert világhírnévre, amikor egy Barents-tengeri hadgyakorlaton két robbanás után elsüllyedt, és a fedélzeten lévő összes ember életét vesztette.
A hajótest nagyobb részét 2001 októberében emelték ki, míg az elülső hajótestet 2002 májusában.
Ahogy a képeken is látszik, a hajótest ma már csak ócskavas, amelyet belülről a munkások fokozatosan bontanak le a szárazdokkban.
A kezdetek nem ezt ígérték: a Kurszk az egyik legelső tengeralattjáró volt, amelyet már a Szovjetunió felbomlása után kezdtek építeni, 1992-ben.
Az orosz besorolás szerint a 949A Antey terv alapján épült hajót 1994-ben vették fel az Északi Flotta állományába, a következő évben egy ortodox pap is felszentelte.
A Kurszk az Oscar-II-es osztályba tartozó testvérhajóival együtt a valaha épült legnagyobb vadász- (azaz nem ballisztikus rakétákat hordozó) tengeralattjáró volt: 154 méter hosszú, legnagyobb szélessége 18 méter, vízkiszorítása lemerülve pedig 16.400 tonna.
A Kurszkot sokan szinte elsüllyeszthetetlennek tartották kettős hajóteste miatt. A külső, 8,5 milliméter vastag acéltest magas nikkel- és króm-tartalma miatt különösen korrózióálló volt, és csak nagyon gyenge mágneses anomáliát keltett, megnehezítve a hajó felderítését. A külső falat kétméteres rés választotta el a belső, 5 centiméter vastag acélfaltól.
Félelmetes fegyverzet
Meghajtását két atomreaktor és két gázturbina biztosította, merülési mélysége 300-600 méter volt a különböző becslések szerint. Víz alatt 32 csomóval (59 km/óra), a felszínen 16 csomóval (30 km/óra) haladhatott.
A Kurszk fénykorában
Legénysége 44 tisztből és 68 haditengerészből állt, a baleset idején 118 ember tartózkodott a hajó fedélzetén.
A fegyverzet 24 darab SS-N-19/P Granit hajó elleni rakétából állt, 4 darab 533 milliméteres, valamint 2 darab 650 milliméteres torpedóvető csövéből pedig számos típusú torpedót vagy rakétát lehetett kilőni. (Jellemző a Granit rakéta NATO-kódvene: Shipwreck, azaz Hajóroncs.)
A vizsgálatok szerint éppen egy kísérleti, nagy koncentrátumú hidrogén-peroxidot tartalmazó torpedó okozta a hajó katasztrófáját 2000. augusztus 12-én.