A La Manche-csatorna kalózai

InfoRádió / MTI
2007. január 22. 19:49
Kincsvadászok jelentek meg a dél-angliai Devon grófság partjainál, ahol a múlt héten feneklett meg egy teherhajó. A partra sodródott értékes rakományokból sokat elvittek, már több tucat BMW motorkerékpár tűnt el.

A brit bejegyzésű Napoli múlt csütörtökön léket kapott egy hatalmas viharban, Cornwall partjaitól 80 kilométerre.

A brit parti őrség a mozgásképtelenné vált, 2323 konténerrel megrakott, 62 ezer tonnás, 270 méter hosszú hajót a szomszédos Devon part menti sekély vizeire vontatta, és ott szándékosan zátonyra futtatta, nehogy a Napoli teljes rakományával együtt elsüllyedjen a nyílt tengeren.

A hajó azonban megdőlt, fedélzetéről kétszáz konténer, üzemanyagtartályaiból pedig kétszáz tonna gázolaj került a tengerbe. A konténerek közül negyven a partra sodródott.

A helyszínre sereglett több száz fosztogatót eleinte elsősorban a fémhordókban szállított bor és az ugyancsak nagy számban partra mosott parfümös tartályok érdekelték.

Hétfőn azonban már a nagyobb értékű konténerek iránt is megnőtt az érdeklődés; rendőrségi adatok szerint aznap például legalább ötven BMW motort vittek el a felnyitott tartályokból.

Az elvileg lezárt partszakaszon néhány tucat rendőr próbálja megakadályozni a kisodródott konténerek feltörését.

A brit tengerjogi előírások értelmében nem feltétlenül ütközik törvénybe a parton, illetve az elsüllyedt roncsok környékén talált értéktárgyak eltulajdonítása, de erről értesíteni kell az úgynevezett roncsgondnokot.

E tisztség viselője a brit kormány hivatalosan kijelölt képviselője - általában a parti őrség egy jogi szakértője -, akinek feladata a brit felségvizeken balesetet szenvedett hajók tulajdonosainak felkutatása, illetve annak meghatározása, hogy mi legyen a szerencsétlenül járt vízi jármű szállítmányának sorsa.

A parti őrség fő gondját ugyanakkor a tengerbe szivárgott üzemanyag jelenti, ebből ugyanis hétfőre 8 kilométer hosszú olajfolt alakult ki Devon grófság partjainál.

Az angol környezetvédelmi hatóság helyi illetékese azt mondta a BBC-nek, hogy az érintett partvidék a világörökség része, és "rendkívül érzékeny" környezeti térségnek számít.

A hajón tartályaiban még 3500 tonna olaj van; a szakértők tervbe vették ennek kiszivattyúzását, de ez legalább egy hétig eltart.