Katasztrófát okozhat az elsüllyedt német tengeralattjáró

Infostart
2006. december 19. 21:23
Németország háborús vereségét kellett volna késleltetnie, most attól tartanak, hogy környezeti katasztrófát okoz. Az U-864 tengeralattjáró 65 tonna higanyt is szállított, amikor elsüllyesztették, és a norvég hatóságok attól tartanak, hogy a mérgező fém a tengerbe jut.

Az első és utolsó út


Az U-864 1944. december 5-én futott ki első útjára Kiel kikötőjéből, úti célja Japán volt. Legfontosabb rakományát az akkor valószínűleg legkorszerűbb vadászbombázó, a Messerschmitt Me-262-es alkatrészei jelentették.


Adolf Hitler elgondolása az volt, hogy a típus szolgálatba állításával Japán visszaszerezheti a légi fölényt a csendes-óceáni hadszíntéren, ami arra kényszerítette volna az amerikaiakat, hogy erőforrásokat csoportosítsanak át Európából, lélegzetvételhez juttatva a minden oldalról szorongatott Németországot.


A fegyvergyártáshoz szükséges higany - amelyből Japán hiányt szenvedett - csak másodlagos fontosságú szállítmány volt.


A brit kódfejtők értesítették a Királyi Haditengerészetet a német tervről, és a Royal Navy az HMS Venturer tengeralattjárót küldte ki az U-864 megsemmisítésére.


A küldetés sikerrel járt: 1945. február 9-én délután negyed egykor a Venturer negyedik, utolsónak kilőtt torpedója eltalálta a 87 méter hosszú német hajót, amely kettétört, majd elsüllyedt.


Ez az egyetlen ismert, második világháborús eset, amikor úgy semmisített meg egy tengeralattjáró egy másikat, hogy mindkettő merülésben volt.


A történetből film is készült, a "The Hunt for U864"-ot (Vadászat az U-864-re) január ötödikén mutatja be a BBC2.

Szarkofágot terveznek

A roncs 152 méter mélyen fekszik a Norvégiához tartozó tenger alatt, az ország haditengerészete 2003-ban fedezte fel.

A hatóságokat aggasztja az 1.857 bádogkannában tárolt, 65 tonna higany sorsa, a környező tengerben és a halakban máris nagy higanykoncentrációt mértek, és megtiltották a halászatot.

A szakemberek igyekeznek megoldást találni arra, hogy miként lehet a hajót elszigetelni a környezetétől. A helyiek a hajótest kiemelését szorgalmazzák, ami azonban a fedélzeten lévő torpedók miatt rendkívül veszélyes lenne.

A hozzáértők szarkofág kialakítását támogatják, a tervek szerint a 12 méter vastag építményhez 100 ezer köbméter homokot, sódert, illetve betont használnak majd fel. Becslések szerint a művelet akár nyolcmillió fontba (majd 3 milliárd forintba) is kerülhet.

A szarkofág mellett szól az is, hogy hadisírról van szó, hiszen a roncsok között nyugszik Ralf-Reimar Wolfram kapitány és 72 fős legénysége.