A minisztérium tervezete szerint - amely először országos vitára kerül, s csak azután a parlament elé - átszámítva mintegy 250 forintba kerülne egy kilométernyi autópálya használat, s ennél sokkal kevesebbe más közutak használata - jelenti az InfoRádió londoni tudósítója.
Az autópályák egyelőre ingyenesek a szigetországban. Londonban viszont reggel nyolctól este fél hétig már most is úgynevezett congestion charge-ot, azaz dugódíjat kell fizetni, ha valaki autóval behajt a belvárosba.
Csökkenő útadó és benzinár
Az új rendszer bevezetése után London széléről, a kertvárosokból tíz fontba, azaz 4.000 forintba kerülne az autósnak, hogy bejusson London központjába. A számlázás úgy történne, hogy minden autós kapna egy kis feketedobozt a kocsijába, és műholdas rendszerrel ellenőriznék, melyik úton mekkora távolságot hajt.
E megterhelésért cserébe csökkentenék egyrészt az útadót, másrészt a benzinre kirótt illeték összegét.
Los Angeles a mumus
A cél a zsúfoltság megszüntetése és a légszennyeződés csökkentése. A riasztó példa Los Angeles, ahol a körgyűrűn és a többi autóúton többnyire épp hogy csak cammog vagy feltorlódva meg-meg áll a forgalom, és a légszennyeződés is elviselhetetlen.
A brit közlekedésügyi miniszter szerint Angliában öt év múlva ugyanilyen állapotok fognak előállni, és a London körüli M25-ös autópályán már most is gyakorta Los Angeles-i méretű dugók keletkeznek. Ez pedig milliárdos károkat okoz.
A miniszter büszkén hangoztatja, hogy szakembereivel együtt húsz évre előre tekint a közforgalmi tervezést illetően, és a kilométer-díj rendszerét 2014-ben remélik bevezetni.