A Portfolio és EOS közös szervezésű, Követeléskezelési trendek 2025 konferenciája idén tizedik alkalommal is a legújabb követeléskezelési trendekről és a hatékonyságnövelésről szólt, a szakmai képviselői bemutatták a legfrisseb európai fizetési szokásokról készült felmérést, amelyek meglepő eredménnyel szolgált: minden negyedik számlát késve vagy soha nem fizetnek ki – írja a lap.
Lencsés Tamás, az EOS Faktor ügyvezető igazgatója az eseményen a legfrissebb európai fizetési trendekről beszélt. A kutatás meglepő eredményt hozott a vállalati szektor számláinak és követeléseinek alakulásáról:
jelenleg Európában minden negyedik számla késve vagy soha nem kerül kifizetésre.
Azaz a vállalatok által kiállított számlák 25 százalékánál késedelmes fizetéssel vagy nemfizetéssel kell számolni.
Eltérések tapasztalhatók viszont a különböző országok szokásaiban:
- Spanyolországban például minden harmadik számla nem kerül időben kifizetésre,
- Magyarország az európai átlagnak megfelelő számokat mutat,
- Szlovéniában és Bulgáriában 20-21 százalék körüli a késedelmes vagy nemfizetés aránya,
- Németországban a gazdasági helyzet miatt pesszimistább a hangulat, minden ötödik cég a fizetési morál további romlására számít.
Akár súlyos következményei is lehetnek a megkésett kifizetésnek:
- a vállalatok 25 százaléka elhalasztja vagy megállítja beruházásait emiatt,
- Franciaországban és Szlovéniában minden ötödik cég érezte már veszélyben a létét a kintlévőségek miatt.
A késedelmes fizetés a vállalatok szerint 67 százalékban körbetartozás miatt történik és csak az esetek egyharmadában vélelmezik, hogy szándékos nemfizetés áll a háttérben.
A digitazlizáció terén viszont előrelépés tapasztalható, ugyanis a cégek 80 százaléka digtalizálta követeléskezelési tevékenységét,
ráadásu e téren Magyarország Németország eolőtt jár, ahol minden nyolcadik cég még manuális folyamatorka támaszkodik.
Magánszemélyek esetén még mindig dominál a készpénzes fizetés, cégeknél pedig az átutalás a legnépszerűbb. A BNPL (Buy Now Pay Later) megoldásokat tartják a legkockázatosabbnak.
A követeléskezelés terén a cégek 50 százaléka házon belül kezeli követeléseit, 30 százalék vegyes megoldást alkalmaz, és kisebb arányban bíznak meg külső követeléskezelőt. A szakértő szerint a jövőben a kooperáció és az együttműködés lehet a kulcs a pénzügyi mutatók javításához és a fenntartható működéshez.