Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Leállt Magyarország legnagyobb beruházásának második felvonása

Infostart
2025. június 26. 10:29
A CATL debreceni gigagyára, ha elkészül, a kontinens egyik legnagyobb kibocsátású akkumulátorgyára lesz. Most azonban közbeszólt a kínai–amerikai vámháború és az annak nyomában járó bizonytalanság. Később kiderült, nem függesztette fel a CATL a második ütemet.

Határozatlan időre felfüggesztették a CATL debreceni akkugyára második ütemének előkészítését - írja a Telex. A lap úgy tudja, a döntést a Trump vámháborús fenyegetéseiből fakadó piaci bizonytalansággal indokolták, a tervezésen dolgozó építészcsapatból pedig több embert elbocsátottak.

Még 2022-ben jelentették be, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL nagyságrendileg 3000 milliárd forintnak megfelelő összegből egy 100 gigawattórás kapacitású óriásgyárat épít fel Debrecenben. A projektet három részre bontották, az első, körülbelül 1000 milliárd forintba kerülő gyárrész építését 2023-ban kezdték el.

A 3000 milliárdos teljes kerettel a CATL-é az ország történetének legnagyobb beruházása, és ha elkészül, ez lesz hazánk egyik legnagyobb gyára.

A magyar állam nagyságrendileg 340 milliárd forinttal támogatja a projektet, gyáregységenként felosztva - ám a vállalat ezt az első után még nem kapta meg.

Az első ütem jól halad, az épületeket már felhúzták, a gyártósorokat most szerelik be, a próbagyártás ősszel, a sorozatgyártás pedig télen kezdődhet el. A cég folyamatosan toboroz, az első gyáregység működtetéséhez körülbelül 2000 emberre van szükség.

Egy május közepén tartott sajtóbeszélgetésen a CATL vezetői még arról beszéltek, hogy a második ütem építésének elindításáról akkor döntenek, amikor az elsőben elindul a sorozatgyártás.

A lap most úgy értesült, hogy a cég meggondolta magát és felfüggesztette a második egység építésének előkészítését. Információik szerint

a döntés hátterében a Donald Trump által indított vámháború, illetve az ebből következő piaci bizonytalanság állhat.

A debreceni üzemben főként az európai piacot szolgálnák ki, az esetleges amerikai vámok érinthetik, mivel az Európában gyártott autók egy részét az Egyesült Államokba szállítják. Ha Donald Trump valóban magas vámokat vet ki az európai autókra, akkor az visszavetheti az akkumulátorok iránti európai keresletet.

A döntésben az is közrejátszhatott, hogy még mindig zajlik a CATL működéséhez szükséges környezethasználati engedély ügyében indított per. Civilek szerint ugyanis több szempontból hibásan adták ki a CATL engedélyét, a perben velük szemben álló kormányhivatal ugyanakkor ragaszkodik ahhoz, hogy az engedéllyel minden rendben. Az eljárás évek óta húzódik.

A lap a CATL-nál is érdeklődött a második egység előkészítésének leállítása ügyében. A vállalat közölte: "Annak érdekében, hogy a termelés a lehető leghamarabb megkezdődhessen, jelenleg teljes erőnkkel az első gyáregységünk befejezésére és a gyártás elindítására összpontosítunk. A második gyártóegység kivitelezésének megkezdéséről alapos mérlegelést követően születik majd döntés, szem előtt tartva a legújabb akkumulátortechnológiai újításokat és megrendelőink igényeit."