Nyitókép: Unsplash.com

Úgy tűnik, kicsúszik a spanyol vasúti nagybevásárlás a magyar kezekből

Infostart
2024. augusztus 27. 17:17
A magyar kormány egy hosszabb távú vízió keretei közt tavaly ajánlatot tett a Talgo szupervonatgyártóra, de úgy tűnik, "ez a vonat" nem a pénzen megy el...

A Portfolio hírügynökségi forrásokra hivatkozva arról ír, hogy a spanyol kormány nem kért a magyar Ganz-Mávag felvásárlási ajánlatából a Talgo szupervonatgyártóra.

Az információkat később a spanyol kormány közleményben erősítette meg, amiatt aggódva, hogy Magyarország kapcsolata "túl szoros Oroszországgal".

"A kabinet megállapodott abban, hogy nem engedélyezi a Ganz-Mávag által a Talgo vállalatba történő közvetlen külföldi befektetést, miután a vizsgálatok során megállapításra került, hogy a művelet engedélyezése nemzetbiztonsági és közrendi kockázatokkal járna" – írja a madridi gazdasági tárca.

Túl ezen a spanyol fél már korábban tisztázta, hogy Madrid a Talgo vonatgyárat stratégiai eszköznek tekinti, a cégnek "érzékeny információkhoz van hozzáférése".

A felvásárlás egyébként már tavaly óta napirenden van, márciusban 619 millió eurós vételi ajánlat érkezett a magyar féltől. A Talgo hitelezőivel sikerült is dűlőre jutni, de a spanyol politika ellenállásán fennakadt a tranzakció a már említett "orosz gyanú" miatt.

Ezt követően más vevőjelöltekről is írt a spanyol sajtó - például egy svájciról és a cseh Skodáról -, miközben a hatóságok a magyar vevőtől több ízben is minden dokumentumot bekértek, az idő pedig csak telt és múlt.

A cikkből kiderül, hogy Lázár János szakminiszter a Talgo gyárat tekintette annak kulcsának, hogy Magyarország felújíthassa vasúti flottáját, méghozzá belátható időn belül.

A Talgo tőzsdei cég, amelynek részvényei a tavaly novemberi magyar ajánlat hírére szárnyalni kezdtek. A kereskedést egy időre viszont felfüggesztették azután, hogy a spanyol kormány közölte, nem adják el a magyaroknak a gyárat.