"2023-ban az infláció és az emelkedő élelmiszerárak ellenére a háztartások kiskereskedelmi kiadásainak aránya ismét megközelíti a járvány előtti szintet. Ennek oka az, hogy az európai lakosság elsősorban a kiskereskedelemben költötte el a pénzét, különösen a 2020-as és 2021-es koronavírusévekben, mivel számos szabadidős élmény és szolgáltatás nem volt elérhető. Ez a hatás most megfordul, mivel az európaiak szeretnék behozni lemaradásukat, és újra több élményre, és utazásra költenek" – ismertette a GfK friss, európai kiskereskedelemről szóló tanulmányának tartalmát Philipp Willroth, a munkacsoport vezetője. Az összehasonlításban euróban számoltak, vagy az összegeket átváltották erre a fizetőeszközre.
Mint a hvg.hu írta, 2020-ban és 2021-ben a világjárvány miatt nőtt a lakossági fogyasztás kiskereskedelmi részesedése, az utóbbi két évben ismét csökkent. Az arányok azonban országonként nagyon eltérők, és
számos kelet-európai országban majdnem minden második eurót a kiskereskedelemben költik el,
különösen Magyarországon (50 százalék, listavezető), Bulgáriában (49 százalék) és Horvátországban (47 százalék). Az utolsó helyen Németország áll, ahol a fogyasztói kiadásoknak csak alig 27 százaléka áramlik a kiskereskedelmi szektorba.