Nyitókép: roibu/Getty Images

Óriási változás jön itthon az új autóknál, megszűnik az alku lehetősége

Infostart
2024. június 1. 07:00
Több márkánál megszűnnek a központi akciók, eltűnnek a kereskedők kedvezményei, nincs többé egyéni alku – jövőre indul az ügynökös autóértékesítés.

Jövőre elindul az ügynökök általi járműértékesítés Magyarországon is. A szakma által ügynöki modellnek hívott rendszer bevezetését (vagy annak elutasítását) évek óta rendkívül intenzíven vizsgálja gyakorlatilag az összes autógyártó a kontinensen – írja a vezess.hu.

2024-ben több különböző márka összesen hat európai országban elkezdte az ügynöki értékesítést.

Az ügynöki modell lényege annyi, hogy a vevő nem a kereskedőnek fizet, hanem az autógyár adja el az új autót a vásárlónak. Nincs a pénzügyi folyamatban közvetítőként senki (akit eddig kereskedőnek ismertünk), aki elteszi a maga hasznát.

Az új rendszer ellenzői leginkább a kereskedők, akik jelentős befektetésekkel a gyár előírásainak megfelelő külsejű szalonokat építettek és üzemeltetnek akár évtizedek óta, alkalmazottakat fizetnek, hirdetik az általuk értékesített márkák modelljeit, és közben versenyeznek a többiekkel.

Az ügynöki modellt legsötétebbre festők szerint a szalonok egyszerű átadási pontokká silányodnak majd. Vége lesz annak a világnak, hogy besétál az érdeklődő, hosszan elbeszélget az értékesítővel, elmegy tesztvezetésre, aztán a végén alkudozik egy jót, és megnyugtató kedvezménnyel autót vásárol. Ehelyett inkább olyan lesz a folyamat, mint amikor mosógépet vásárolunk. Nem ad majd kedvezményt sem az importőr, sem a márkakereskedő.

Az ügynöki modellben jogilag a gyár adja el az új autót, vagyis ő mondja meg az árát. Ez az ár fix lesz, és egységes az összes ügynöknél, akik jutalékot kapnak. Az ügynököknek nem lesz hozzá joguk, hogy bármilyen módon belenyúljanak az autó árába, hiába szeretné ezt a vásárló. Az adásvételi szerződésről is eltűnnek a kereskedők, maguk a gyárak lesznek rajta eladóként.

Jelenleg Ausztriában, Belgiumban és Hollandiában már az ügynöki modell szerint árul autókat a Stellantis csoport, élénken figyelik és mérik a tapasztalatokat, az ügyfelek elégedettségét. A Stellantishoz tartozik a Peugeot, Citroen, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Jeep is.

A BMW-csoport Lengyelországban, Olaszországban és Svédországban kezdte el a Mini márkájának értékesítését az új módszerrel, és hamarosan több, más országban is beindul a rendszer. Először a Minivel, aztán a BMW-vel.