Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Nagy tervei vannak az NGM-nek az akkumulátorokkal és az elektromos autókkal

Infostart / MTI
2024. május 24. 12:16
Növelnék a használt elektromos autók piacképességét, illetve új intézkedéseket vezetnének be a használt akkumulátorokkal kapcsolatban.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter részt vett az Európai Akkumulátorszövetség Brüsszelben megrendezett "European Battery Day" ülésén, ahol a felek megtárgyalták az európai akkumulátor-ökoszisztémát és az elektromos mobilitási ágazatot érintő legújabb fejleményeket. Ennek keretében a részvevők értékelték a 2018. évi akkumulátor-cselekvési terv végrehajtását és számba vették a lehetséges jövőbeli intézkedéseket.

Mint arról a Nemzetgazdasági Minisztérium beszámolt, Nagy Márton az ülésen hangsúlyozta, az elektromos közlekedésé a jövő, ugyanakkor az elektromos autózás térnyerésének felgyorsítása és a használt elektromos autók piacképességének növelése érdekében az akkumulátorok tekintetében három nagy kihívás azonosítható, amelyekre már rövidtávon megoldást kell találni.

  • Egyrészt egységes és mindenki által elfogadott szabványokat szükséges kialakítani az akkumulátorok bevizsgálása területén annak érdekében, hogy pontosan meghatározható lehessen egy adott akkumulátor állapota és piaci értéke.
  • Másrészt az elektromos autók élettartamának növelése érdekében segíteni kell az akkumulátorok egyes moduljainak vagy egészének cseréjét, ezzel is hozzájárulva a használt közlekedési eszközök piacképességéhez.
  • Harmadrészt, szem előtt tartva a fentarthatóságot, megoldást kell találni és támogatni szükséges az akkumulátorok újrahasznosítását vagy feldolgozását, illetve az erre irányuló fejlesztéseket és beruházásokat - írta a tárca.

Mindezek mellett a nemzetgazdasági miniszter kifejtette, hogy míg számos ország - különösen az Egyesült Államok és Kína - jelentős beruházásokat hajt végre és támogatási intézkedéseket vezet be az innováció és a termelési képességeik megerősítése érdekében, Európa jelenleg a legfontosabb zöld technológiákat - az elektromos autók, az akkumulátorok, a napelemmodulok és az üzemanyagcellák - zömében importálja.

A közlemény szerint a tárcavezető hangsúlyozta, hogy Magyarország időben lépett ezen a területen azáltal, hogy hazánk, a magyar gazdaság a nyugati és keleti tőke, illetve technológia találkozási pontja, ahol a hagyományosan kiemelkedő német autógyártás és a technológiai fejlettség tekintetében kimagasló kínai és koreai akkumulátorgyártás összekapcsolódik. Ennek eredményeképpen Magyarország már ma is élen jár a high-tech akkumulátorgyártásban, hiszen hazánk GDP-arányos exportja az akkumulátorok és akkumulátor alkatrészek terén már ma is meghaladja az 5 százalékot, amellyel listavezető az uniós országok között.

A high-tech akkumulátorgyártás a következő években több mint 6300 milliárd forintnyi fejlesztést hozhat hazánkba, így

Magyarország a világ 4. legnagyobb akkumulátoripari hatalma lehet Kína, az Egyesült Államok és Németország után.ű

Hazánk gyártási kapacitása az NGM közlése szerint elérheti a 250 GWh-t, amely az európai szükséglet 35 százalékát szolgálhatja ki.

Nagy Márton a közlemény szerint kiemelte, hogy az Európai Uniónak is az önellátásra kell törekednie a zöld technológiák terén, ezt azonban nem büntetővámokkal és protekcionizmussal kell elérni - amelyet hazánk és az európai autóipar jelentős képviselői is elutasítanak -, hanem a versenyképesség jelentős növelésével.