Sokakban még mindig él a tévhit, miszerint ha boltban vásároltunk, bármely terméket 3 napon belül vissza lehet vinni az üzletbe, még abban az esetben is, ha azok nem hibásak. Ilyenfajta szabályozás azonban nem létezik - tisztázza az alaphelyzetet a penzcentrum.hu.
A három munkanapos cseregarancia ugyanis csak azt írja elő, hogy a kereskedőnek 3 munkanapon belül ki kell cserélnie a hibás terméket, de kizárólag akkor, ha a hiba nem a vásárlótól ered.
Amennyiben tehát a termék minőségileg rendben van,
a kereskedőt semmilyen kötelezettség nem terheli.
A 14 napos indoklás nélküli elállási jog csak online vásárlás esetén érvényesíthető, és akkor sem minden termékre!
Kivételek
Az elállási jog sok esetben nem vonatkozik bizonyos termékkategóriákra, mint például koncert- vagy fesztiváljegyek, élelmiszerek, kibontott csomagolású CD-k, DVD-k, szoftverek vagy letöltött számítógépes programok. Nem illeti meg elállási jog a vásárlókat akkor sem, ha zárt csomagolású terméket bontanak fel, amit egészségügyi vagy higiéniai okokból felbontás után már nem vesznek vissza. Ilyen például egy fülhallgató, de egy parfümöt se lehet visszavinni, hogy nem tetszik az illata, hiába rendeltük interneten keresztül.
Ne próbálgassuk
Érdemes vigyázni, ha valaki például rendel egy futócipőt, ami jó eséllyel nem jó a lábára, mégis elmegy benne egyet futni, és ezáltal mondjuk a cipő különböző pontjait redők jelennek meg, akkor már csak a kereskedő jóindulatán fog múlni, visszaveszi-e. Ilyesfajta használati „sérülésért” ugyanis már a vásárló felel.
Számla, és email
A visszavitelt célszerű a lehető leghamarabb, például a két ünnep között elvégezni. Gyakran elengedhetetlen az is, hogy a számla vagy nyugta a tulajdonunkban legyen. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége hangsúlyozza azt is, ha valaki meggondolta magát, mindig írásban jelezzen. Sok vita származik abból, ha a fogyasztó szóban, például telefonon hivatkozik az indokolás nélküli elállási jogára. Pedig vita esetén neki kell bizonyítania, hogy valóban elküldte ezt a nyilatkozatát a webáruháznak.
Ezért mindig írásban, e-mailben vagy postai úton küldjük el az elállási nyilatkozatot a cégnek. Ebben, ha szeretnénk, részletezzük hogy miért kívánunk elállni a vásárlástól, legyen az egy várttól eltérő termék vagy egy hibás árucikk, és kifejezetten kérjük vissza a teljes vételárat.
Mivel a fogyasztónak kell bizonyítania az elállás tényét, az írásban tett nyilatkozatok különösen fontosak. Ezen kívül érdemes tudni, hogy az indokolás nélküli elállási jog esetén a pénz visszafizetése azonnal lehetséges, míg garanciális probléma esetén ez nem mindig lehetséges, és a két helyzet között bőven van különbség. Ennek részleteivel kedden foglalkozunk majd.