Nyitókép: Pixabay

Beindult az úthenger – így újulnak meg idén a hazai autópályák

Infostart
2023. szeptember 21. 05:30
Csak az idén több mint hárommillió négyzetméteren cserélik ki országszerte az útburkolatot az autópályákon.

Várhatóan mintegy 3,2-3,4 millió négyzetméteren újítja fel az általa üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózatot Magyarországon a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – közölte a társaság a vg.hu érdeklődésére. A tervek szerint a teljes hálózat, vagyis az 1237 kilométer főpályahossz körülbelül 18 százaléka ez év végére megújul.

Az MKIF szerint a fejlesztéssorozat „Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása”. A kivitelezés április közepén kezdődött, és augusztus első napjaiban ért félidőbe. A szűk négy hónapban a cég gyorsabban halad az útfelújítással, mint tervezte. Eredetileg arra vállalkozott, hogy 2023-ban összesen kétmillió négyzetméteren cseréli a tönkrement burkolatot országszerte kilenc gyorsforgalmi úton, a nyár utolsó hónapjának elejére azonban már 1,6 millió négyzetméteren, 312 kilométer sávhosszúságban cserélték az elöregedett, tönkrement burkolatot új aszfaltra.

Ezzel nem fejeződik be a felújítási hullám, a szintrehozást három éven át, egészen 2025-ig folytatnák. Összesen 538 kilométernyi gyorsforgalmi utat raknak rendbe, a hároméves munkálatok összértéke a becslések szerint több százmilliárd forint lesz.

A teljes három év alatt együttesen 200 híd és felüljáró újul meg, köztük négy nagyobb, a Rába (M1), az Oszlári Tisza-híd (M3), a Köröshegyi völgyhíd (M7) és a Pentele híd (M8). Ráadásul 50-60 csomópontnál a vízelvezető rendszereket és az esetleges rézsűcsúszásokat is javítják. Aztán következik az építés is: az M1-es bővítésének ugyanis legkésőbb 2025 őszéig el kell startolnia.