Nyitókép: Unsplash.com

Nagy a gond a hazai szervizekben, ez minden autóst érint

Infostart
2023. május 5. 04:40
Az Autós Nagykoalíció először végzett felmérést a független magyarországi autószervizek körében, elsősorban azt tudakolva, hogy milyen kihívásokkal néznek szembe, illetve milyen autókat javítanak.

A legtöbb hazai autószerviz számára a legnagyobb kihívást a munkaerőhiány, valamint az emelkedő rezsi- és bérköltségek kitermelése jelenti, ezzel összefüggésben sokan elsősorban a változó technológiákkal való lépéstartást jelölték meg fő problémának – derült ki az Autós Nagykoalíció szakmai és érdekképviseleti szervezet felméréséből. Emellett gyakori probléma, hogy az illegálisan működő szervizek áraival nem tudnak versenyezni – idézi a VG.

A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb független szerviz alacsony létszámmal dolgozik, a legtöbb esetben 3 és 5 fő között van a szerelők száma egy cégnél. A válaszok átlaga 4,55 – feltételezhetjük, ha a munkaerőhiány valamelyest enyhülne, ez a szám jelentősen magasabb lehetne. Kifejezetten ritka a 10-nél több autószerelőt alkalmazó vállalkozás, mindössze a kitöltők 7 százaléka alkalmazott legalább tíz dolgozót – teszik hozzá.

A felmérés kitöltőinek 39 százaléka fordított már forrásokat arra, hogy elektromos autókat is tudjanak javítani. A nagyobbik részük egyelőre nem foglalkozik ilyenek javításával. Utóbbi válaszadók fele nem is tervezi, hogy elektromos autókkal foglalkozzon a közeljövőben, ennek pedig több oka lehet. A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 3,1 százalékát fordították az alkalmazottak képzésére,13,6 százalékát pedig eszközök beszerzésére.

A szervizek legnagyobb arányban dízelmotorral működő autókat javítanak.

Az alternatív meghajtásúak közül a full hibrid modellek fordulnak meg leggyakrabban a felmérésben részt vevő független autószervizeknél, de ezek is csak négy százalékot adnak. Természetes, hogy az újabb technológiák, mint a plug-in hibrid és teljesen elektromos modellek egyelőre alacsony számban kerülnek a független szervizekhez, ugyanis a PHEV és elektromosautó-park jelentős része még garanciás, és a felmérések alapján ezen modellek tulajdonosai szívesebben választják a márkaszervizeket – olvasható a felmérésben.