Egy divatos autótípus egymilliárd tonnás szén-dioxid-kibocsátásért felel

Infostart
2023. március 5. 08:00
2022-ben a globális SUV-flotta hatalmas mértékben járult hozzá a környezetszennyezéshez a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint.

Összesen 330 millió SUV rója a világ utcáit, ezek összesített károsanyag-kibocsátása akkora, mint Németországé és az Egyesült Királyságé együttesen - írja a The Guardian.

A klímavédőket egyre jobban aggasztja ennek az autótípusnak a környezetszennyező hatása: a Tyre Extinguishers környezetvédő csoport a napokban európai SUV-ok százainak kerekeit eresztette le egy kampány keretében, többek közt Londonban, Párizsban, Berlinben és Milánóban.

Egyre több az elektromos SUV, de ezzel is van baj

A SUV-ok nagyobbak és nehezebbek, mint egy átlagos autó, és 20 százalékkal több üzemanyagot is fogyasztanak.

Megnövekedett számuk tavaly a globális olajigény harmadáért felelt.

2012-ben az újautó-vásárlások 20 százalékában vettek SUV-ot világszerte az emberek, ez az arány 2022-re 46 százalékra emelkedett az IEA szerint. A növekedés tavaly is töretlen volt az USA-ban, Európában és Indiában is annak ellenére, hogy összességében csökkent az eladott új autók száma.

Az eladott SUV-ok hatoda volt elektromos.

"Az elektromos SUV-k népszerűsége egyre nő, de nem elég gyorsan ahhoz, hogy ellensúlyozza a flotta növekvő olajfogyasztását és károsanyag-kibocsátását. Az elektromos terepjárókhoz nagyobb akkumulátorokra is szükség van, így az elektromos terepjárók növekvő piaca további nyomást gyakorol az akkumulátor-ellátási láncokra, és tovább növeli az akkumulátorok gyártásához szükséges kritikus ásványi anyagok iránti keresletet" - árnyalta a képet az IEA.

A Tyre Extinguisher aktivistái az elmúlt évben 10 ezer SUV kerekeit engedték le 10 országban.

"A tél folyamán csendesek voltunk, de most már készen állunk az akciók újabb évére. Azért cselekszünk, mert a politikusok még apró lépéseket sem tesznek az utcáink és az éghajlat biztonságossá tétele érdekében. Addig nem állunk le, amíg ezek a környezetszennyező járművek nem lesznek a múltéi" - fogalmazott a szervezet szóvivője.

Azt szeretnék elérni, hogy a városokban betiltsák a SUV-ok használatát, adóztassák meg azokat környezetterhelésük miatt, illetve ingyenes tömegközeledési rendszerek kialakításába fektessenek nagyobb összegeket.

Az IEA szerint

az elektromos autók eladása 2022-ben ugrásszerűen megnövekedett,

2021-hez képest 60 százalékkal magasabb volument, több mint 10 millió járművet elérve. Ugyanakkor 29 millió nem elektromos SUV-t adtak el ugyanebben az időszakban.

Julia Poliscanova, a Transport & Environment európai kampánycsoport járművekért és e-mobilitásért felelős vezető igazgatója szerint a gyártók a kisebb autókat áldozzák fel a profitmaximalizálás oltárán: a VW, a Stellantis és a BMW is kevesebb, de prémium kategóriás autót ad el.

"A járművezetők számára ez drágább modelleket és magasabb üzemeltetési költségeket jelent, különösen a magas energiaárak idején.

Tekintettel a tétre, a szabályozóknak biztosítaniuk kell, hogy az európai kisautók ne tűnjenek el. A legjobb megoldás a nagy autók megadóztatása. Az elektromos autókra vonatkozó támogatásoknak az Európában gyártott belépő szintű elektromos autók vásárlását kellene elősegíteniük" - tette hozzá.