A helyzet nagy nyertesei a nyugati márkák kínai riválisai lettek: iparági adatok közt többek közt a Xiaomi techcég és a Geely autógyártó forgalma ugrott meg nagy mértékben a kivonulásnak köszönhetően – írja a CNN.
A Counterpoint Research adatai szerint a Samsung és az iPhone korábbi listavezető eladásait most a Xiaomi és egy másik kínai gyártó, a Realme készülékei produkálják: a kínai márkák már a háború kezdete előtt is ott voltak az országban nagyjából 40 százalékos részesedéssel, de mostanra letarolják a piacot, annak 95 százalékát uralva. A korábban piacvezető Apple és Samsung 53 százalékos részesedése az országból történő kivonulással párhuzamosan 3 százalékra esett vissza.
Az utakon hasonló folyamatok zajlanak. A két kínai autógyártó, a Chery és a Great Wall Motor gépjárművei bekerültek a legnépszerűbb autók tízes mezőnyébe, a BMW és a Mercedes ugyanakkor eltűnt onnan a S&P Global Mobility adatai szerint.
Az oroszok rekord mennyiségben vásároltak tavaly kínai autót:
2022-ben 7 százalékkal nőtt az új kínai autók eladása, 121 800 jármű eladásával – annak ellenére is, hogy a piac összeomlott.
A Lada, a már a háború előtt is népszerű hazai márka 22 százalékról 28 százalékra növelte részesedését a piacon tavaly az S&P adatai szerint. A korábbi nagy nyugati játékosok eltűntek a palettáról – Tu Le, a pekingi székhelyű Sino Auto Insights tanácsadó cég alapítója szerint a kínai márkák pedig örömmel töltik be az általuk hagyott űrt.
De van, akinek így is a nyugati autó kell
A Xiaomi, a Realme és a Honor – a korábban a Huawei tulajdonolta márka – gyorsan megragadta a kínálkozó lehetőséget Jan Stryjak, a Counterpoint Research társigazgatója szerint. A három márka 2022 harmadik negyedévében 39, 190, illetve 24 százalékkal növelte az Oroszországba irányuló szállításait az előző negyedévhez képest. A Xiaomi megduplázta piaci részesedését az év során.
Ez annak is köszönhető, hogy bár a kormány engedélyezte az okostelefonok paralel importját, azaz szomszédos országokból, például Kazahsztánból való behozatalát, ez sem adott valós megoldást az Apple vagy a Samsung készülékeinek esetében. Az ilyen telefonokat vásárló felhasználóknak
gondot okozhat az Oroszországban blokkolt mobilalkalmazások letöltése, ahogyan a nyugati autóhoz így hozzájutók is elestek a garanciától.
A nyugati márkákhoz ragaszkodó oroszok így is megvették vakációjukon az Audit vagy a Mercedest, ami egészen a szovjet időkre emlékeztető helyzete alakított ki.
Az orosz piac azonban zsugorodik: tavaly az okostelefon-eladások 33 százalékkal, 21 millióra csökkentek a Counterpoint Research szerint. Eközben az európai okostelefon-piac 20 százalékkal csökkent.
Az orosz autópiac még rosszabbul teljesített, az Autostat szerint 2022-ben közel 60 százalékkal csökkent az előző évhez képest.
Sok orosz fogyasztó inkább vár a nagy értékű termékeket érintő döntésekkel
– részben az esetleges későbbi mozgósítások miatt.
Az elemzők szerint a kérdés az, hogy a piac örökre megváltozott-e. A háború végét követően a nyugati okostelefon-márkák visszatérhetnek és gyorsan visszaszerezhetik eladásaikat, a nagy kérdést az autópiac jelenti. Sok múlik azon, meddig tart még a háború: ha elég sokáig, akkor a cserejátékosokból állandó szereplő válhat.